Vem är du och vad gör du i branschen?
En positiv stolt östgöte som är född och uppvuxen i Linköping. Grundare, ägare och VD på eventbyrån Imponera AB som jag startade i nuvarande form år 2001. Men handen på hjärtat så har jag egentligen arbetat med möteskommunikation och events i olika former och roller i hela mitt yrkesverksamma liv sedan i början av 1990 talet. Bosatt i Ekängen strax utanför Linköping tillsammans med min familj bestående av sambo, två barn och två katter. Den tid som finns kvar utöver jobbet, som jag älskar, tillbringas med familjen, goda vänner, skidåkning i Sälenfjällen och vårt sommarhus i vackra Svärdsjö i Dalarna. Dessa är viktiga pusselbitar som ger mig energi!
Vad har du för utbildning?
Jag har ekonomisk utbildning från gymnasiet och startade mitt första egna företag direkt efter skolan. Så devisen ”learning by doing” passar väl in på mig med en stor portion av entreprenörsdriv, lyhördhet och nyfikenhet.
Hur kom du in i branschen?
Det föll sig ganska naturligt att jag fastnade för eventbranschen då jag direkt efter skolan startade mitt första eventbolag med inriktning på företagsaktiveter och upplevelser. I unga år jobbade jag även med radio/TV samt som evenemangsspeaker och då främst inom motorsport och med stadsfestivaler. Med över 30 år i eventindustrin så har jag haft förmånen att se branschen utvecklas och förädlas, vilket har varit och ÄR fortfarande en grymt spännande resa att vara med på!
Vad gör du nu?
Sedan 20 år tillbaka så är jag VD och senior eventproducent på Imponera AB. Tillsammans med grymma medarbetare så har våren präglats av omställning till än mer digitala eventkoncept med anledning av Covid -19. Vi har klarat våren förhållandevis bra då vi är en eventbyrå med egna inhouseresurser och kan leverera såväl idékoncept, projektledning som content till komplett set up med teknik och interaktiva lösningar.
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn?
Jag ser det som oerhört viktigt att lyfta fram lyhörda, kompetenta och modiga eventchefer. Att helt enkelt rikta spotlighten och stärka hantverket samt visa uppskattning till de eventchefer som brinner för mötet människor emellan som viktig kommunikationskanal och som har förmågan att tänka utanför boxen. Det är oftast både ett tidskrävande och utmanande jobb som kräver teamwork och det är viktigt att det blir belyst.
Vad tror du att utmärkelsen Årets Eventchef kan göra för branschen?
Jag hoppas att utmärkelsen kan stärka eventchefens roll och samtidigt lyfta fram goda exempel och förebilder. Att det lyfts fram ”value for money” exempel där man kanske inte alltid haft en stor eventbudget att röra sig med utan därmed måste våga tänka nytt och kreativt – i alla led!
Berätta om ett lyckat event du jobbat med?
Oj, svårt att välja ut ett specifikt event av alla genom åren. Men en sak är säkert. Jag älskar mitt jobb! Det som personligen kännetecknar ett lyckat event för mig är när man får den där härliga spontana, ärliga och positiva feedbacken direkt från kunden. Det är en häftig känsla att få se eventet växa fram från idé till genomförande och att alla mål infrias med råge!
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som fastställs av utmärkelsens jury. Teamet på Eventeffect som står bakom utmärkelsen kommer ha ett öppet nomineringsförfarande på sajten Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Fyra vinnare kommer presenteras på Mötesbaren centralt i Stockholm under november:
- Årets Eventchef B2B
- Årets Eventchef B2C
- Årets Eventchef B2E
- Årets Eventchef B2G