Nettofaktureringen (i huvudsak provisionsintäkter) uppgick till 17,9 miljoner kronor (-15: 16,1 miljoner kronor) och resultatet före skatt blev 2,6 miljoner kronor (-15: 2,3 miljoner kronor).
– Resultatet är glädjande med tanke på att vi fortsatt investera stort i vidareutvecklingen av vår digitala bokningsplattform Orkidé som är en integrerad del till söktjänsten Konferensanläggningar.se, säger Urban Deljerud, ansvarig för affärsutveckling i Kontur och fortsätter:
– Orkidé är ett effektivt onlinebaserat verktyg för upphandling och bokning av konferenser, som kan nyttjas kostnadsfritt. Systemet har unika funktioner vilket gjort att andelen regelbundet återkommande kunder skjutit i höjden.
Kontur har satsat målmedvetet i utvecklingen av sin digitala plattform och har därigenom byggt bort administrativt manuellt arbete. Utveckling av Orkidé Version 2, pågår för fullt och företaget räknar med att lansera redan i februari.
– Tidsvinsterna är påtagliga och vårt team får nu ännu mer tid till personlig dialog med kunder, exempelvis rådgivning och behovsanalys, avslutar Urban Deljerud.
I företagets söktjänst för konferensbokning, Konferensanläggningar.se, deltar ett nätverk med mer än 600 hotell och konferensanläggningar i Sverige. Utöver det bokningsflöde som hanteras genom bokningsteamet i Kontur Konferens, vilket är cirka 155 miljoner kronor, uppskattar man att bokningar till ett värde av ytterligare 150 miljoner kronor flödar genom systemet, i form av förfrågningar och bokningar direkt mellan kunder och deltagande anläggningar.