Nya kollegor och nya arbetsuppgifter. Här nedan listar vi med hjälp av Chef.se fyra tips som hjälper dig att göra succé på den nya arbetsplatsen.
1. Lär känna dina kollegor
Utveckla relationerna med dina nya kollegor och var inte rädd för att ventilera dina åsikter. Du kommer in med nya ögon vilket arbetsplatsen kan dra nytta av.
2. Se till att vara i tid
Det är viktigt att du kommer i tid då det visar att du är ordningsam. Tänk också på att inte jobba över och hålla ett tempo som du vet att du kommer kunna hålla. Lägg istället större vikt på att ställa många frågor. Det visa att du är intresserad.
3. Prata inte för mycket om ditt gamla jobb
Efter någon vecka in på den nya arbetsplatsen är det bra om du slutar nämna ditt gamla jobb. Det kan nämligen uppfattas som du hellre är där än på din nuvarande arbetsplats.
4. Sätt gränser
När du börjar känna dig varm i kläderna och känner att dina kollegor känner sig bekväm tillsammans med dig kan du börja sätta gränser. Se även till att vara snäll mot dig själv och övervärdera varken misstag eller framgångar första tiden.