SM-veckan i siffror:
130 000 besök hade SM-veckans olika tävlingar.
17 000 besök hade Folkfesten på torget i Skellefteå under veckan.
3 320 tävlande deltog under SM-veckan. Det är fler än under OS i Pyeonchang där 2925 tävlande deltog.
4 000 personer har på något sätt arbetat med SM-veckan.
1 000 funktionärer arbetade under SM-tävlingarna.
200 journalister och fotografer var ackrediterade under SM-veckan.
2 000 bäddar hyrdes ut under SM-veckan. 1900 av dem låg på campingplatser och hotell. 100 låg i privata boenden.
Totalt lockade tävlingarna mer än 130 000 besök. Antalet tävlande som deltog var 3 320, vilket kan jämföras med 2 925 deltagare under OS i Pyeonchang.
Det var ambitiösa planer som sattes upp inför SM-veckan. Med 27 sporter, innehållande totalt 129 grenar där medaljörer skulle koras, blev det inte bara den hittills största av sitt slag, utan även det största evenemanget som Skellefteå stått värd för.
– Arrangemanget blev ett skolboksexempel på att man blir starkare och kan göra större saker när det finns ett engagemang och samarbete, säger Sinnika Sjunnesson, projektledare för SM-veckan.
Fullsatt överallt
Mycket möda lades på folkfesten. Det byggdes ett barnland på Vitberget, en eventyta för företag, en stor scen på torget för underhållning. SM-bakelse, SM-låt, till och med en SM-dans skulle koreografisättas, för att nämna några saker. Det vore omöjligt för en liten arrangörsgrupp att genomföra allt själv. Men redan tidigt bjöds privatpersoner, föreningar, gymnasieelever och näringsliv in för att bidra med idéer och samarbeten. Det innebar i sin tur många möjliga kockar och mycket som kunde gå snett, men allt slog väl in.
– Vi har hållit hög kvalitet och ambitionsnivå i alla led. Alla är nöjda och deltagarna är väldigt imponerade av arenorna och publikstödet. Att skidtävlingarna med dragplåster som Charlotte Kalla skulle locka mycket folk var väntat, men det har varit fullt överallt även på de mindre kända sporterna. Det är särskilt roligt, säger Sinnika Sjunnesson.
Stort genomslag för bussarna
Arrangörerna hade räknat med 75 000 besökare till tävlingarna. Det blev i själva verket 130 000 vilket fick till följd att de hop-on-hop-off-bussar som satts in för att gratis och smidigt ta besökare mellan områdena blev knökfulla.
– Det är nog den enda kritiken vi har fått – att det var för få bussar under den första dagen. Men vi löste det till dag två genom att Skellefteå buss nästan fördubblade turerna, säger Maria Rautio, evenemangsansvarig på Visit Skellefteå.
Privatpersoner ställde upp
Inför SM-veckan fanns en oro över att gästbäddarna inte skulle räcka till. Visit Skellefteå gick därför ut och uppmanade Skellefteåbor att hyra ut sina bostäder. Gensvaret var starkt med 1 100 tillgängliga bäddar. I slutändan hyrdes minst 100 av dem ut, resten täcktes upp av hotell och campingar.
– Men vi kan ha användning av den listan framöver i samband med kongresser. Vi jobbar mycket med att vi ska kunna ta in större evenemang i Skellefteå och kommer att ta många lärdomar med oss från SM-veckan. Bland annat har vi kunnat visa att det går att göra en folkfest helt baserat på det privata näringslivets engagemang, säger Maria Rautio och konstaterar att folkfestområdet på torget i Skellefteå blev en succé med 17 000 besökare under veckan.
Vad är effekten av en lyckad SM-vecka för Skellefteå på längre sikt?
– Det finns givetvis ett stort värde i att Skellefteå får visa upp sig i samband med bra tävlingar och glada människor i strålande sol. Folk är stolta och engagerar sig i att sprida en fantastisk bild av Skellefteå. Men framför allt stärker det tillsammansskapet som råder här och som visar sig allt tydligare – här hjälps vi åt och skapar fantastiska arrangemang med gemensamma krafter och det är inte minst viktigt när vi ska locka fler stora evenemang till Skellefteå. Bättre marknadsföring kan vi inte få, säger Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun.