Stockholmsmässan har blivit certifierad enligt ISO 20121, en internationell standard för hållbarhet vid evenemang. Anläggningen är den första i Stockholm som erhåller denna certifiering.
Stockholmsmässan var tidigt ute med ett aktivt hållbarhetsarbete men har det senaste året strukturerat detta med målet att bli ISO 20121-certifierade under 2019, vilket de nu har lyckats med.
Certifikatet är en tydlig utgångspunkt för det fortsatta arbetet, som bland annat innebär att mässan har åtagit sig att ständigt förbättra anläggningens hållbarhet. Agenda 2030 är mässans ledstjärna i hållbarhetsarbetet.
”Vi är långt ifrån färdiga”
– Certifieringen är en milstolpe i vårt hållbarhetsarbete, men vi är långt ifrån färdiga. Det finns väldigt mycket mer att göra både för oss som företag och för branschen i stort. Stockholmsmässan vill som stor spelare bidra positivt och ta ansvar, och det känns grymt bra att vi nu har en anläggning som bevisligen erbjuder hållbarhet vid event, säger Linda Elmén hållbarhetschef på Stockholmsmässans.
Det långsiktiga målet för Stockholmsmässan är att bli klimatpositiva, vilket är ett stort och omfattande arbete som nu påbörjats.
– Vi planerar i höst för framtida insatser för att ytterligare minska vår klimatpåverkan i verksamheten. Vi vill erbjuda en hållbar mötesplats för de kunder och besökare som väljer att lägga och besöka arrangemang hos oss, men självklart även för de event vi själva arrangerar. Som stor spelare kan Stockholmsmässan påverka och bidra till en mer hållbar mötesindustri. Vi vill vara ett föredöme och förebild, säger Linda Elmén.
Stockholmsmässan har utbildat alla sina medarbetare i hållbarhet
Stockholmsmässan arbetar i dialog med medarbetare, kunder, besökare, leverantörer och andra intressenter med ständiga förbättringar för att driva på en mer hållbar mötesindustri – vilket ISO 20121-certifikatet är ett kvitto på. Stockholmsmässan har som en del i detta utbildat alla sina medarbetare i hållbarhet, fler än 250 personer.
Hållbarhet handlar om att ta hänsyn både till nuvarande och framtida generationers behov, och att ta ett långsiktigt ansvar i vår dagliga verksamhet. Stockholmsmässans hållbarhetsarbete bedrivs utifrån tre fokusområden: Sustainable Community, Sustainable Environment och Sustainable Innovation.
”Ett långsiktigt hållbarhetsarbete kräver samarbete över gränser”
– Vi satsar mycket på hållbarhet i alla delar av verksamheten och jag vill att vi som stor aktör går före. Vi ser också att våra kunder och samarbetspartners i allt högre grad kräver detta av oss, vilket är jättebra. Ett hållbart företag blir också ett lönsamt företag. Ett långsiktigt hållbarhetsarbete kräver samarbete över gränser, och där kommer vi att söka ännu mer samarbeten framåt för att kunna bidra positivt till vårt klimat, säger Mathias Lindroth, tf vd för Stockholmsmässan.