Kommer det att finnas ett liv efter corona? Vi, som många andra, har krigat för vårt företag och våra medarbetare de senaste veckorna. Vi, som många andra, har tvingats säga upp fantastiska kollegor. Vi, som många andra, kämpar för att överleva krisen.
Hur kan vi själva hålla modet uppe och motivera våra medarbetare i en värld där vi varje dag möts av krisrubriker i media?
Tvingas kavla upp ärmarna
Under den akuta krishanteringen tvingas man till att fokusera, kavla upp ärmarna och lösa de frågor som snabbt behöver lösas. Man har helt enkelt inget val. Men när den akuta situationen är över, och innan vi rusar vidare, tror jag att vi alla behöver ställtid – en tid att ställa om till den nya situationen. Att bara andas en stund och våga vara stilla och hämta krafter i stiltjen som uppstått.
Genom historien har vi människor överlevt som art tack vare att vi är anpassningsbara, kreativa och uppfinningsrika. Vi kommer att anpassa oss och hitta nya vägar ur detta också. Men en sak är säker, det kommer inte att bli som innan coronaviruset.
Nya kundbeteenden
På Svenska Möten ser vi nu nya kundbeteenden växa fram i snabb takt. Nya beteenden som vanligtvis sker genom långsamma generationsväxlingar. Att jobba hemifrån och ha möten digitalt är plötsligt vardag för alla, inte bara för de yngre generationerna och techbranschen.
Den digitala omställningen inom mötesindustrin kommer att gå betydligt snabbare än vad många av oss hade väntat oss. Vi kommer inte ha tiden att successivt anpassa vår affär. Det gäller att snabbt ställa om för att möta den nya spelplanen som kommer att växa fram efter corona.
Förbereder inför framtiden
För egen del, så snart jag har hunnit pusta ut efter tre intensiva krishanteringsveckor, kommer jag att tillsammans med min ledningsgrupp börja göra nya scenarion för hur livet inom mötesindustrin kommer att skilja sig mellan pre och post corona.
Vad innebär nya digitala kundbeteenden för olika typer av möten? Hur kommer krisen att påverka våra konferensanläggningar och våra kunder? Hur kommer krisen att påverka våra medarbetare och vilken kompetens kommer vi att behöva? Hur kan vi ta tillvara möjligheterna som krisen skapar?
Jag är i grunden optimist och trots all bedrövelse känner jag mig ändå hoppfull. Ett av våra mest grundläggande mänskliga behov är att mötas. Mötet med andra människor finns inskrivet i vårt DNA. Det kommer finnas ett uppdämt behov av att mötas i (den fysiska) verkligheten. Så om du funderar på att att ge dig ut på spaning efter den tid som flytt, så skulle jag rekommendera dig att tänka om!
Mina bästa tips att lägga fokus på i väntan på bättre tider:
- Ta hand om dina medarbetare både de som blivit uppsagda, men även de som är kvar som ofta kan känna skuld gentemot sina arbetskamrater.
- Nu är det tid att knyta kunden nära dig! Prata, informera och kommunicera. Nu är det viktigare än någonsin tidigare. Se till att du är ”top-of-mind” när det vänder.
- Fundera på hur nya kundbehov kommer att påverka din verksamhet. Är ni rustade för nya behov av teknik och digitala lösningar?
- Ta tag i aktiviteter och projekt som tiden inte räckt till för tidigare t ex konkurrentanalysen, värdegrundsarbetet, förstudien till nya tjänster.
- Ta tag i hållbarhetsarbetet en gång för alla om du inte redan gjort det!
- Dokumentera, skriv ner rutiner, arkivera och säkerställ att värdefull kunskap inte försvinner med medarbetare som blivit uppsagda.
- Rensa, städa och sortera förråd, kontor och din dator eller server. Bättre terapiarbete finns inte!
Av: Sylvia Nylin,
vd på Svenska Möten