Eventet är Webbdagarna som är Skandinaviens ledande event inom digitala affärer och kommer i år att arrangeras på Stockholm Waterfront.
– Virtual Reality är det alla pratar om i år. Och eftersom Webbdagarna Stockholm 2016 snart är helt slutsålt har vi valt att livesända alla presentationer på vår stora scen i VR – så att ännu fler än de 1 600 anmälda deltagarna ska kunna uppleva vårt innehåll som om de vore på plats själva. Det känns väldigt roligt att vi är så tidigt ute med att använda denna teknik på ett relevant sätt och jag tror att många fler kommer att följa i vårt spår senare under året, säger John Sundström, Marknadschef på Webbdagarna i ett pressmeddelande.
Tekniken ordnas av det svenska företaget Briskeye, som berättar att den här typen av livesändning inte tidigare gjorts med sådan upplösning och kvalitet.
– Det är första gången som man livesänder 360° video med den här upplösningen och till uppspelningsplatser som exempelvis Facebook, Twitter och internetworld.se. Användaren kan spela upp innehållet direkt i webbläsaren och kan uppleva miljön precis som om man vore där på plats rent fysiskt. Det innebär att du själv väljer vad just du är intresserad av i filmen – publiken, talaren eller någon helt annan detalj. I dag gör vi konferenser och sport men i framtiden även kommunikation mellan människor med den konsumentkamera som kommer under året, säger Magnus Janson, VD på Briskeye i ett pressmeddelande.