Amerikanska Top Entrepreneurs är en pod och youtubekanal ledd av Nathan Latka. Den amerikanska showen har tiotals miljoner lyssnare och fokuserar på snabbväxande Saas-bolag, det vill säga, företag som jobbar med olika typer av mjukvara som de sedan hyr ut eller säljer online.
Eventeffect pratar med Mats om varför han tror att MeetApp, ett litet svenskt eventteknikbolag, uppmärksammats inom startup-scenen i Kalifornien.
– Vi är i det här sammanhanget ett väldigt litet bolag. Podden handlar om hur vi fått vårt bolag att omsätta en miljon dollar om året endast genom abonnemangsintäkter.
Varför tror du att MeetApp fick vara med i podden?
– De hittar snabbväxande bolag som jobbar med intressant teknik. Jag tror att vi var inressanta för att vi inte har någon extern finansiering. Det är ganska ovanligt då många väljer att gå vägen via riskkapitalister. Enligt Nathan Latka är det bra att inte ta in riskkapital för tidigt i företagets utveckling. För då kan man riskera att satsa pengar på fel saker och mista fokus på att tjäna pengar. Så det är roligt att vi blir uppmärksammade där.
Mats berättar att det är ovanligt i eventvärlden att jobba med en abonnemangsmodell. Många säljer en tjänst, och sedan samma tjänst igen. Att teckna ett abonnemang, menar Mats, innebär både förutsägbarhet och lägre pris för kunden. Samtidigt är det också en trygghet för eventteknikföretaget att veta att de får en viss intäkt under en längre tid.
Ökade omsättningen med 100 procent
MeetApp ökade mellan 2016 och 2017 sin omsättning med över 100 procent. Året efter ökade de med ytterligare 50 procent. Omsättningen låg 2018 på strax under 10 miljoner kronor. Nu hoppas Mats på att MeetApp ska omsätta 15 miljoner kronor under 2019.
– Utmaningen med abonnemangsmodellen är att det tar tid innan intäkterna motsvarar kostnaden för att ta in en ny kund. Intäkterna kommer på lång sikt, vilket gör att tillväxten går lite långsammare. Men kan man som vi få kunderna att vara nöjda och stanna kvar så blir modellen lönsam på sikt.
Se hela Top Entrepreneurs intervju med Mats här.