Region Östergötland har av den världsomfattande organisationen Green Destinations blivit utnämnd till en hållbar besöksdestination.
Green Destinations bygger på en erkänd global standard från Global Sustainable Tourism Counsil och ger en tydlig bild av hur långt hållbarhetsarbetet har kommit inom ett hundratal olika områden för en destination.
Destinationerna Åre och Sigtuna har varit de enda svenska destinationerna med på Top 100-listan. Nu kommer även Östergötland med och blir därmed första regionen i Sverige på listan.
Ett resultat av ett hållbarhetsprojekt
Utnämningen är ett resultat av ett hållbarhetsarbete som pågår inom regionen via Visit Östergötland.
Sedan 2016 har region Östergötland varit del av Tillväxtverkets projekt Hållbar Produktutveckling. Där fokus ligger på produkter och företagande i skärgården, Vadstena, Göta kanal och Kinda Kanal. Bland annat genom att erbjuda hållbarhetsmetoden Swedish Welcome.
– Vi sökte efter ett sätt att inte bara jobba med produkternas eller företagens hållbarhet. Utan ett sätt att certifiera hela Östergötland, säger Emil Selse, projektledare för Hållbar Produktutveckling och ansvarig för hållbarhet på Visit Östergötland.
Destinationen rankas bland de 100 bästa i världen
En oberoende jury ansåg att Östergötlands jobb med hållbarhet inom bland annat natur, kultur, besöksinformation, säkerhet och kollektivtrafik redan är så pass bra att destinationen direkt rankas bland de 100 bästa destinationerna i världen.
Detta är bara första steget på regionens hållbarhetsarbete. Genom insamlad data och den oberoende bedömningen blir det tydligt vad som är Östergötlands styrkor och svagheter ligger, jämfört med andra besöksmål över hela världen.
– Vi har dock hittills bara fått besked om att vi är utvalda. När vi får resultatet med all jämförande data ska vi sätta oss in i den, för att ta fram en plan för hur vi ska använda detta. Vi tror att företag inom besöksnäring, kommuner och även andra intressenter kommer kunna använda informationen. Inte minst för att stärka sitt eget och Östergötlands varumärke som en hållbar destination, avslutar Emil.
Läs mer: Ökat antal utländska gästnätter