Om SXSW 2022 handlade om NFT:er (känns ganska avlägset) och 2023 handlade om AI (ChatGPT 4 släpptes under festivalen) så handlade 2024 om oss människor. AI är redan här och vi behöver förbereda oss på en framtid när AI omformar mänskligheten på ett sätt vi aldrig tidigare upplevt.
Futurologen Ray Kurzweil förutspådde 2005 att mänskligheten skulle ha utvecklat en intelligens större än vår egen år 2029. På plats i Austin stod han fast vid sin prognos – vi har fem år på oss innan AI kommer att kunna vara fullt ut mänsklig, d.v.s. kreativ med förmågan att förstå och hantera känslor. För oss i upplevelseindustrin är det alltså dags att på riktigt sätta sig in i möjligheterna, alternativt utöka pensionssparandet.
Ett tillstånd av ”Singularity”, d.v.s. när AI blir ett med mänskligheten och all typ av interaktion sker autonomt förväntas enligt 76-årige Kurzweil ske om drygt 20 år – 2045. På frågan om han kommer vara med då svarade han att det är fullt möjligt – AI kommer att lösa problemet med åldrande långt innan dess. Svindlande tankar om etik och filantropi som dominerade många samtal under veckan.
Samtidigt, i en annan del av Austin under titeln ”Nordics 2050”, d.v.s. fem år efter att full singularity redan inträffat, ska vi tydligen fortfarande åka på konferenser till Åbo. Man blir lätt lite full i skratt över namnet på den spretiga aktiveringen med övervägande finsk närvaro. I övrigt hade rubriken skärpt till sig lite i år och adderat en mängd workshops med intressanta teman – riktigt bra! Men panelsamtal borde lämnas att dö med Almedalen.
Det är också modigt att arrangera en ”Nordic music mixer” helt utan musik. Jo, det är tyvärr sant – på en takterrass mitt i ”The live music capital of the world”. Här krävdes en skämskudde större än Texas.
Austin kryllar av smarta aktiveringar under veckan och två udda och ganska osexiga varumärken stack ut positivt. Tide (tvättmedlet) gjorde en spännande aktivering med ett laboratorium där man fick se hur nästa generation tvättmedel skapas. Tydligt, rent (såklart) och snyggt. Dessutom med den klassiska Tide-doften avsiktligt placerad i lokalen.
Den andra var omöjlig att missa – en 10 meter hög bajs-emoji för PooPourri. Ja, en doftspray för att motverka dålig lukt. En otroligt smart aktivering kallad ”The epic shit”, dränkt i funkmusik och som bonus en smart app där man kan hitta och betygsätta offentliga toaletter, samla tokens (”drops”) och lösa in mot fina priser. Mycket bajshumor men genialiskt utfört!
Prime gör alltid kvalitativa aktiveringar för sina tv-släpp och i år var allt fokus på Fallout – det klassiska post-apokalyptiska spelet som nu blir tv-serie. En imponerande aktivering i en påkostad miljö med mängder av skådespelare. Valutan är kapsyler vilket man tjänar genom att utföra uppdrag, leta upp artefakter samt byta saker med skådespelarna. Kapsylerna kan man sedan växla in mot exklusivt merch och chans att vinna priser. Allt med stöd i en snygg webbapplikation.
Här fanns även en smart funktion för att undvika att folk stannar för länge – en klocka där du efter 18 minuter ”dör” av radioaktivitet. Givetvis fanns det zombie-skådespelare i en bur för att avskräcka besökarna.
Paramount byggde upp sin ”Lodge” även i år med titlar som Halo, Mean Girls, Star Trek och Ink Master. En imponerande, instagramvänlig produktion men också ganska spretigt. Som vid de flesta aktiveringar är personalen avgörande – är de engagerade så blir upplevelsen så mycket bättre!
Sharpie och Paper Mate (penna och papper) gjorde gemensam sak och lät deltagarna rita sin drömdrink. Skissen lämnades till bartendern som gjorde sitt bästa för att efterlikna drinken. Smart och roligt! Tetra Pak hade ett liknande upplägg i sitt ”laboratorium” där man fick en personlig drink baserat på den upplevelse man önskade för tillfället.
AI var i högsta grad närvarande i många eventaktiveringar, även om nivån inte är på en revolutionerande nivå hittills. Hos Canva kunde man göra ett personlighetstest och få sin egen slogan tryckt på en keps. Australien lockade med personlig öl, formad efter ens egen smakprofil.
Som eventskapare blir man lite ledsen över EU som satsat en hel del på sin aktivering i den mest centrala eventlokalen i Austin, men som helt misslyckats med detaljen att engagera och locka folk. Oförmågan att inse hur budskap måste hänga ihop blir pinsamt tydlig – här fanns stora skyltar med ”Get a taste of EU”, samtidigt som det serverades friterade Mac and cheese-bollar. Platt fall för EU även detta år.
Det är få platser i världen som är så omvälvande som Austin under SXSW-veckan. Huvudet snurrar fortfarande och intrycken behöver tid att bearbetas. Men nog är det häftigt att få vara en del av spektaklet – och det är ingen tvekan om att vi tjänar på mångfald – vi behöver samarbeta och nätverka mer över alla gränser!
Ju mer teknologi vi omger oss med – och även om AI kommer göra ett lika bra jobb som vi om bara några år – desto viktigare blir våra mänskliga möten. Vi i eventbranschen har en stor uppgift att fylla för att få möten, upplevelser och aktiveringar att bli meningsfulla och relevanta även i framtiden.
Av: Johan Frej Austin, Texas
Läs mer: SXSW 2023: AI genomsyrar allt och eventaktiveringar är hetare än någonsin
Mer om SXSW 2024 här.