Tipsen är tagna ur boken ”Ensam eller stark”, av Oskar Henriksson. Läs mer här.
Beslut som innefattar alla
Beslut gällande arbetstider och semesterscheman påverkar alla medarbetare och kan därför vara klokt att fatta tillsammans. Att anställda får känna sig hörda och inkluderade kan minska arbetsrelaterade sjukdomar. Att medarbetarna får vara med och ta ett beslut ökar också kreativiteten.
Forskningsstudier visar att människor lättare vågar dela med sig av avvikande åsikter om hela arbetsgruppen får vara med och bidra i viktiga frågor.
Arbeta för en jämställd arbetsplats
Studier visar att män ofta uppfattas självständiga och aktiva på en arbetsplats, medan kvinnor beskrivs som hjälpsamma. Detta gör ofta att män tenderar att ta mer plats på arbetsplatsen. Bra kan då vara att utse en person som ser till att alla människor får vara lika delaktiga i olika beslut.
Lyssna på dina medarbetare
Stressade chefer kan ofta driva sin egen agenda hårt och därmed ta sämre beslut. Inkludera istället dina medarbetare när strategier ska jobbas fram. Exempelvis kan ni ha en mötesordförande som uppmanar alla att komma med nya idéer och sätta gemensamma mål.