Enligt undersökningen kommer efterfrågan på möten och konferenser att öka med 1 procent nästa år. En av förklaringarna till den ökande efterfrågan är enligt Resegeometri, att Sverige befinner sig i en högkonjunktur och att många passar på att byta jobb. Som ett resultat finns ett stort antal nyanställda på svenska företag och organisationer och därmed ett ökat behov av att samlas för att få alla att jobba effektivt och mot samma mål.
Ytterligare en faktor som talar för den här trenden enligt undersökningen, är att mer än en tredjedel av de tillfrågade uppger ”Konferens med övernattning” på frågan om vad som kännetecknar en lyckad konferens.
Bland annat ökade Svenska Mötens försäljning med totalt 16 procent under 2016 och konferenser med övernattning ökade med 9 procent jämfört med året innan. Samtidigt är bokningsläget 13 procent bättre inför det första kvartalet 2017.
– Allt fler inser att det personliga mötet är ett av ledarens viktigaste managementverktyg. Det vi ser nu är ett trendbrott mot den ökning av dagkonferenser i storstadsområdena vi haft under flera år. Nu ökar konferenser med övernattning utanför storstäderna igen, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten i ett pressmeddelande.