eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-09-24 | Debatt

Upplevelsebranschen närmar sig med stormsteg en total kollaps, regeringen måste gå från ord till handling – Nu!

För en månad sedan gick vi ut med ett öppet brev till regeringen som plockades upp av media och spreds i sociala kanaler. Därefter har vi intervjuats om branschens tuffa läge i Nyhetsmorgon i TV4 och en rad olika tidningar samt diskuterat frågan i möten med politiker på riksdagsnivå, med kansliråd på kulturdepartementet och med ordförande i kulturutskottet. De har alla visat ett stort intresse och ställt många frågor för att verkligen förstå branschen och det behov av tidsramar, tydlighet i restriktioner och tillräckliga stödpaket som vi alla desperat efterfrågar. Vi uppskattar dessa dialoger och finns självklart tillgängliga för en fortsättning – men för en hel närings överlevnad krävs handling – och det måste ske NU! Skriver Otto Drakenberg vd för Moment Group i ett öppet brev.

otto drakenberg
Otto Drakenberg

Vår industri består av ett ekosystem med många yrkeskategorier och näringar som under långa perioder och med stora investeringar underhåller Sverige. Det handlar exempelvis om teatrar, musikalscener, showrestauranger, konsertarenor, underhållningsproduktioner samt företagsevent och fram till 11 mars 2020 skapade upplevelsebranschen många arbetstillfällen och var en bransch med god tillväxt.

YTTERST ALLVARLIGT LÄGE – STÖDPAKET BEHÖVS NU!
Sedan snart ett halvår tillbaka är våra verksamheter mer eller mindre belagda med näringsförbud. Trots detta kvarstår höga hyror, ökande personalkostnader och tomma lokaler som snabbt tömmer våra kassor.
Hyror för lokaler utan verksamhet utgör en stor del av de fasta kostnaderna i ett bolag och vår erfarenhet är att i princip inte någon hyresvärd har gått med på några som helst lättnader under detta tuffa halvår. Det enda ett fåtal har gått med på är uppskov med hyran, vilket byggt på det skuldberg många bolag nu skjuter framför sig. Den hyresrabatt som beslutades i vårens stödpaket har enligt vår erfarenhet och efter vad vi förstått från kollegor i branschen till stor del varit verkningslös, vilket innebär att vi i branschen själva får ta hela smällen med höga hyror för lokaler vi inte har någon möjlighet att bedriva verksamhet i.

Personalmässigt har vi en ännu tuffare situation än per den sista juli då stödet för korttidspermitteringar minskade från 80% till 60%. Vi betalar alltså idag 40% av lönekostnaderna trots att vi till stor del inte har några arbetsuppgifter för våra medarbetare. Den möjlighet till 3 månaders uppskov med skatter och avgifter som beslutades i vårens stödpaket har använts av de flesta och kommer det inte nya möjligheter till ytterligare månaders uppskov är den kostnaden också en tung post som starkt påverkar bolagens likviditet.
Möjligheten att starta upp större arenor med det aviserade maxantalet om 500 personer är obefintlig då det krävs minst 75% – 80% beläggning för att ens göra ett break-even resultat för exempelvis en teater- eller musikalproduktion. För att en musikal på China Teatern med sina 1249 platser ska göra ett nollresultat krävs det alltså minst 950 personer i publiken plus cirka ett hundratal som jobbar på och bakom scenen.
För att rädda branschen måste regeringen fatta beslut om ett nytt stödpaket NU och under september måste bolagen kunna ansöka om stöden för att sedan få dem utbetalda i oktober – i annat fall kommer många bolag i branschen att gå i konkurs under hösten.

LÄMNA OSS INTE I STICKET
Vi behöver tidsramar för uppstart och kraftfulla stödpaket för att överleva under den tiden restriktioner hindrar oss från att bedriva våra verksamheter fullt ut. I gengäld lovar vi att använda all vår expertis för att på ett ansvarsfullt sätt hantera återöppningen av arenor, teatrar och showrestauranger utifrån varje lokals specifika förutsättningar.

Det är nu sista chansen att rädda en hel näring som skapar tusentals jobb, miljarder kronor i skattepengar och genuin glädje i vårt samhälle. Framtiden är ljus och denna kris är övergående – men för att överleva behöver vi stöd – och vi behöver det NU!

Av: Otto Drakenberg, vd/Koncernchef Moment Group


RESTRIKTIONSLÄTTNADER
Låt varje arena/arrangör äga ansvaret och säkerställa en trygg återöppning utifrån respektive arenans unika förutsättningar.
Skapa tydliga och relevanta restriktioner och håll dem enkla genom att undvika tillägg och undantag,
Säkerställ att restriktionerna upplevs rimliga när olika branscher jämförs (shoppinggalleria kontra arenaarrangemang, fulla flygplan kontra teatersittning, restaurang kontra krogshow).
Sträva efter ett fåtal generella restriktioner och riktlinjer, som med logik kan anpassas till respektive arena/arrangemang och låt varje arena/arrangör addera ytterligare krav för att säkerställa hanteringen på den specifika arenan eller det konkreta arrangemanget.
Kommunicera preliminära tidsramar, som kan uppdateras om antagandena gällande pandemins påverkan förändras. Detta ger arenor/arrangörer en möjlighet att planera för successiv återöppning av verksamheterna.
Upprätta dedikerade resurser inom relevanta myndigheter för arenans/arrangörens möjlighet till dialog och ett proaktivt godkännande av sin plan och sina insatser i motsats till att enbart använda myndigheten reaktivt som en kontrollfunktion.


STÖDPAKET
De konkreta förslag på stöd som presenteras nedan behöver beslutas NU för att bolagen skall kunna ansöka om stöden under september och få dem utbetalda i oktober.

KULTURSTÖD & OMSTÄLLNINGSSTÖD – tillfälliga stöd som gällde fram till sommaren.

KRAV: förläng STÖDEN att gälla retroaktivt från JUNI 2020 t.o.m. juni 2021 och skapa en TYDLIG OCH EFFEKTIV PROCESS för ansökan av stöden med MINIMAL ADMINISTRATION och snabb utbetalning.

KORTTIDSARBETE – gällde med stöd upp till 80% fram till 31 juli – nu ligger maxtaket på 60% och detta gäller fram till 31 dec 2020.

KRAV: HÖJ TILL 80% och förläng T.O.M. mars 2021 – alternativt så länge restriktionerna omöjliggör verksamhet.

ARBETSGIVARAVGIFTER, AVDRAGEN SKATT OCH MOMS – tillfälliga anstånd för maximalt tre månader gäller fram till sista september 2020.

KRAV: UTTÖKA MAX ANTAL MÅNADER SOM ANSTÅNDET KAN BEVILJAS ATT GÄLLA T.O.M. MARS 2021 OCH SENARELÄGG TIDPUNKTEN FÖR ÅTERBETALNING AV BEVILJADE ANSTÅND.


För att kunna återstarta verksamheterna när restriktionerna lättar behöver bolagen i branschen stöd:
ÅTERSTARTSSTÖD – många bolag som i grunden har en sund verksamhet har idag tomma kassor efter många månaders näringsförbud. För att kunna återstarta behöver investeringar i form av exempelvis produktion, personal och marknadsföring göras. Tidsspannet innan intäkterna börjar strömma in är en period då stöd med likviditeten behövs för att en bransch med tomma kassor ska kunna räddas.

KRAV: ANVÄND BRANSCHEN SOM BOLLPLANK FÖR ATT SÄKERSTÄLLA UTFORMNING AV STÖDET FÖR BÄSTA EFFEKT OCH ÅTERKOM MED BESKED OM ANSÖKNINGSPROCESS UNDER FJÄRDE KVARTALET FÖR UTBETALNING AV STÖDET I JANUARI 2021.

 

 

 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

scen

Öppet brev till regeringen: Teknikleverantörer – En bransch i kris

Detta är en skrivelse från drygt sextio svenska företag som levererar teknik i form av ljud-, ljus-, bild- och scenteknik. Företagen levererar även kompetent personal till konserter, konferenser och evenemang av olika slag. Initiativtagare är Stefan Ferger, VD för Ljus- och Ljudmakaren i Säffle AB, men samtliga företag som står listade i slutet av dokumentet står bakom skrivelsen.

henrik svensson

Uppföljande svar på debattartikel: Är förmedling av konferenser död?

Henrik Svensson skrev debattartikeln ”Är förmedling av konferenser död?” här ger han Micke Darmell ett uppföljande svar.

möteskulturdagen: ”de bara satt i möten och aldrig hann jobba”

Debatt: Svar till ”Är förmedling av konferenser död?”

Den 17 oktober publicerade vi debattartikel om framtiden från Henrik Svensson, timetomeet. Debatt: Är förmedling av konferenser död?, nu kommer ett uppföljande svar från Micke Darmell, gr8 meetings.

Så räddade de verksamheten när allt stängde ner: ”Perfekt”

Annons

När fysiska möten begränsades drabbades deras populära kursverksamhet. Då tog Mariebergs Arkivbyrå hjälp av 7A med videokonferenser – och kunderna kom tillbaka.

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips

”Bokningsprocessen behöver leva upp till den service våra kunder efterfrågar”

Annons

Kampen om att vinna mötesbokaren avgörs på tid, pris och tillgänglighet. Hör Oscar Limbäck, CSO och produktchef på coworking-kedjan CONVENDUM, berätta om hur deras samarbete med TimeToMeet inte bara sparat dem tid utan även lett till att de kammat hem fler bokningar.

Upphandlingar

  • Livsmedelsverket upphandlar kurs- och konferensadministration
  • Upphandling av direktsänd ljud och bildproduktion
  • Universitet söker plattform för digitala evenemang
  • Upphandling: Ansvarig för modetävling
  • Upphandling av produktionsbyråpartner till Visit Sweden

Eventarenan

månadens monter juni – sollentuna kommun

Månadens monter juni – Sollentuna Kommun

Annons

Vi lyfter här fram ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga uppdraget vi hade denna gång var att hjälpa Sollentuna Kommun inför deras deltagande under mässan SETT 2017. Läs om projektet och se fler bilder här.

Inspiration

unnamed 64

Massvaccinering kan liknas vid ett stort publikt event som eventbolag är experter på

Inspiration

Här bjuder David Klint Le Pactes grundare och Managing partner på sina tankar om hur eventbolagen skulle kunna hjälpa till att klara av massvaccinering.

SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

Digitala möten

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”

stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

1M UPDATE Eventeffect

Upplev sex konferensanläggningar på 6 minuter

1M UPDATE

Eventeffect.se besöker varje vecka en ny konferensanläggning med sitt koncept 1M UPDATE, här kan du kolla in sex olika filmer från de senaste veckorna.

kennet karjalainen anders olsson

Digital invigning av ny anläggning

Inspiration

MotorHalland väljer att inviga sin nya anläggning helt digitalt via livestream. – Tajmingen med invigningen kunde inte vara bättre, säger Per Brinkenberg, märkeschef.

elite hotel marina tower 1m update event effect

1M UPDATE: Elite Hotel Marina Tower Studio

1M UPDATE

Eventeffect besöker med konceptet 1M UPDATE denna vecka Elite Hotel Marina Tower Studio. Vill du veta mer om studion och vilka möjligheter som finns? Kika in videon och läs mer om studion här!

mktg

MKTG bygger ElectroluxTalks – en unik mötesplattform för Electrolux

Eventbyrå

I en tid där fysiska möten kraftigt har begränsats har Dentsubyrån MKTG skapat en unik mötesplattform åt Electrolux; ElectroluxTalks där idéer, samtal och produktdemonstreringar presenteras i en ’mixed reality’.

new year 3042746 1280

Vaxholmsmodellen: Tre sittningar med nyårsfirande

Inspiration

De nya restriktionerna där restauranger måste stänga 22.30 ställer till det för de som vill skapa ett publikt event på nyårsafton. Men Waxholms Hotell har hittat en minst sagt kreativ lösning.

20 hållbara teambuilding aktiviteter

Lista: 20 hållbara teambuildingaktiviteter

Inspiration

Teambuilding är ett bra sätt att sammansvetsa och få in inspiration och energi. Här listar vi 20 hållbara teambuildingaktiviteter så att ni med omsorg kan välja utefter ert företags hållbarhetsvärdegrund.

Stockholm Waterfront Congress Centre Radisson Eventeffect

Fokus på hållbarhet på Stockholm Waterfront Congress Centre

Annons

Allt fler företag och mötesdeltagare efterfrågar möten med ett fokus på hållbarhet, vilket ökar förväntningarna på konferensanläggningar att minska sina klimatavtryck. Just det gör Stockholm Waterfront Congress Centre genom att arbeta med unika energilösningar i byggnaden och klimatkompenserade möten.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nationalmuseum söker behovsanställda eventmedarbetare
  • Digital Marknadsförare
  • KAM till Eventyr
  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

act of emotion led show eldshow bîrshajen

Eldartisterna som slukar Eventsverige: ”Byråerna fick oss att våga satsa”

Eventeffect pratar med eldartisten Linnéa Palmgren. Tillsammans med sin sambo har hon byggt upp företaget Act of Emotion, som levererar shower med lysande robotar och påfågeldräkter.
unnamed 64

Massvaccinering kan liknas vid ett stort publikt event som eventbolag är experter på

Här bjuder David Klint Le Pactes grundare och Managing partner på sina tankar om hur eventbolagen skulle kunna hjälpa till att klara av massvaccinering.
Kaj Edanius, vd för Space Production

Space Production fyller på kassan och siktar på fygitala möten

Space Production AB tar in nytt kapital genom aktivt ägande och står nu starka att möta framtidens mötesbransch efter pandemin.
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.
lista: här är eventutbildningarna som ger dig drömjobbet

Lista: Här är eventutbildningar som ger dig drömjobbet

Vi på Eventeffect har listat eventutbildningar för dig som vill arbeta med projektledning och produktion inom mötes- och eventbranschen.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

johan eriksson

Han är ny vd för Vasaloppet

På nytt jobb

Han har arbetat på Vasaloppet sedan 2013 som bland annat sportchef och utvecklingschef. Nu ska han axla rollen som vd.

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Klövern padel Scandinavian XPO Eventeffect

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Annons

I en unik lokal med 10 meters takhöjd etableras nu 13 banor i en av Sveriges första ”padel pop-ups” av Klövern Padel i nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO, Arlandastad.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff