De mobila scenerna från the Rolling Stage har rullat många mil på olika road shows och de har även medverkat vid allt från Midnattsloppet, Lidingöloppet till olika festivaler och företagsevent. Men hur funkar det då att köra en road show med en mobil scen på en trailer? Häng med så får ni se!
Produktlanseringar och skön puls
Redan i grundhyran ingår ljud och ljus som räcker för en publik på mellan 100 och 200 personer, alltså fullt tillräckligt för en road show-aktivitet.
Många av the Rollig Stages kunder väljer att köra en road show i samband med att de till exempel lanserar en ny produkt. Musik ur högtalarna, en brandad eventbil, flaggor och aktiviteter är bra komplement till den mobila scenen.
Scenen är 2,5 x 5 m stor på insidan och vid behov går det att lägga till scenelement framför scenvagnen och utöka ytan till 25 m2 eller mer. Kör en dj som spelar eller ha ett band på upp till fyra personer på scenen.
Bara tre personer
För att bemanna en road show räcker det med tre personer varav två från kunden som sköter utdelningen av varuprover och aktiviteterna runt scenen. I dagshyran för en mobil scen från the Rolling Stage ingår det en person med arbetsuppgifter som att …
- köra den mobila scenen mellan eventorterna
- hämta varuprover som ska delas ut på lager längs vägen
- rigga trailern på plats med vepor, ljud och ljus
- sköta ljud och ljus under eventet
- rigga ner
Hållbart och kostnadseffektivt när allt får plats i trailern
När eventet är slut riggas den mobila scenen ner på runt en timme och eventpersonalen kan antingen förflytta sig till nästa destination eller få sig en natts vila på något närbeläget hotell med trailern bekvämt parkerad på hotellets gästparkering.
Stressigt att vara ute på vägarna tänker ni? Nej, då! Att rigga den mobila scenen tar inte mer än 30 minuter så eventteamet hinner sova ut på morgonen och till och med njuta av en den goda hotellfrukosten innan det är dags att hoppa in i förarhytten i trailern och åka mot nästa stad!
Om det ska samplas varuprover går det att stanna på kundens varulager längs vägen och fylla på. Inga extra varutransporter behövs då det går att fylla trailern. Och borta är oron över att varuleveranserna ska hamna på villovägar och inte hitta fram till eventet i tid!
Vad kostar det?
Hyra av en mobil scen från the Rolling Stage kostar 19 000 kr plus moms per event och dag. Då ingår teknik, ljus och tekniker på plats. Vill du ha vepor i egen design tillkommer 6 500 kronor + moms. Gör du en road show tillkommer också kostnader för hotell och bränsle.
Så här bokar du
Är det panik kan det gå fortare men en mobil scen från the Rolling Stage bokas helst senast fyra veckor före ert planerade event. Tänk på att du också behöver tillstånd från polisen om ert evenemang äger rum på allmän plats. Här är det bra att vara ute i god tid då handläggningstiden under vissa perioder kan ta flera månader.
Tillsammans kommer ni sen överens med the Rolling Stage om design på scenen, veporna och ljuset. På själva eventdagen är the Rolling Stage på plats två timmar före eventet för att rigga och när eventet är över är den mobila scenen nedriggad och redo att rulla iväg en timme senare.
Detta ingår när du hyr en mobil scen
Vepor med neutralt motiv, mobil scen med 12,5 m2 scenyta, ljud- och ljusteknik, montering och tekniker under eventet.
Hur stor är scenytan?
Scenen är 2,5 x 5 m stor på insidan. Vid behov går det att lägga till scenelement framför scenvagnen och utöka ytan till 25 m2 eller mer. Uppställningsytan är cirka 10 x 3 meter för hela scenen inklusive vepor vilket motsvarar ungefär två parkeringsplatser efter varandra.
Vilka aktiviteter passar att ha?
Den mobila scenen är perfekt för en DJ eller konferencier. En paneldebatt eller intervjuer med tre till fyra talare (max åtta i studiosittning) går utmärkt och ytan funkar även för ett mindre band. Det kan vara festivaler, lopp, företagsevent, Almedalen eller kick-offer.
Vepor med egen design
Vill ni, går det att öppna båda långsidorna på trailern och nå publiken på båda sidor. Runt de öppna långsidorna på trailern monteras fem vepor med ert företags logotyp, totalt 33m2 exponeringsyta så ingen kan missa avsändaren!
Hållbart
The Rolling Stage utgår från själva lastbilen där scen, teknik och tekniker åker med samma fordon för att effektivisera transporten. En smart lösning som minskar transportbehov och gör riggningen snabb och enkel.
Teknik
Varje mobil scen har inbyggd PA som levererar bra ljud för en publik på 100 – 200 personer. Vid behov går det att utöka.
I standardpaketet ingår det:
Upp till 6 stycken aktiva högtalare
8-kanals digitalmixer
2 stycken trådlösa mikrofoner
1 trådlöst headset
Audio-player för bakgrundsmusik
Beslysning
Scenbelysningen är ett viktigt komplement till scenen. Det behövs för att talaren och artisten ska synas, samtidigt blir det en del av designen. Vill man gå all in går det att skapa riktig nightclub-känsla med rök, strobo och rörliga lampor!
I standardpaket ingår det:
35 stycken fixmonterade, RGBWA PAR-lampor
Headlights
UV reflektorer
Wash&Beam-effekt
Ljusstyrning
Rökmaskin
Kontakt:
Välkommen att kontakta The Rolling Stage för att prata om hur just er road show kan se ut!
Här hittar du alla kontaktuppgifter.
Bra länkar:
Beroende på var ert event ska äga rum kan ni behöva söka tillstånd för evenemang på allmän plats. Läs mer på Polisens hemsida.
Kolla också in hemsidan för staden där ni vill köra ert event. Där står det mer om att anordna evenemang på offentlig plats (evenemangsytor, sophantering, alkohol, avstängning av gator mm). Några exempel hittar du här …
Stockholm
Göteborg
Malmö
Umeå