I min tidigare artikel hos Eventeffect, skrev jag om att vi i högre grad behöver utgå från innehållet när vi arrangerar event och konferenser. I den här och kommande artiklar ger jag råd om föreläsare och hur du som arrangör använder föreläsare och talarbyråer för att skapa ett intressant mötesinnehåll.
Vi som arbetar med att boka föreläsare möts ofta av att personer titulerar sig som föreläsare och i många fall även landets mest efterfrågade föreläsare. Det finns i dag oerhört många ”föreläsare” och lite för många av ”landets mest bokade föreläsare”.
Dessutom finns ett antal priser för årets moderator och årets föreläsare. De publiceras regelbundet i olika typer av listor på de tio mest bokade föreläsarna eller de 30 främsta moderatorerna.
Svårt för arrangörer att hitta rätt
Med detta sagt kan det vara ganska svårt för dig som arrangör att hitta rätt föreläsare till ditt evenemang. Det finns en rad byråer som hjälper dig som bokar föreläsare, att göra rätt val men eftersom det bokas fler föreläsare än någonsin, blir även urvalet av byråer och förmedlingar allt större.
Om du redan har en kontaktperson på en byrå som vill gå på snabba lösningar, pratar mer pris än innehåll och kontaktar dig med samma förslag på föreläsare eller utan intressanta idéer, så byt kontaktperson! Får du lika lite ut av din nya kontaktperson, byt byrå!
En bra byrå är objektiv och ger förslag som är bäst för dig som arrangör – inte för att det gynnar deras egna affärerna. Listor och utmärkelser som publiceras av byråerna fungerar tyvärr i första hand för att driva försäljningen av just dessa föreläsare. Som kund kommer du förbi det med ett aktivt val av byrå och kontaktperson.
Utmana din kontaktperson på talarbyrån och be att få förslag på föreläsare bortom de som ligger på listor och får utmärkelser. Se till att tidigt i processen ha en dialog om era utmaningar – inte enbart när ni har letat själva, eller när det bara är några veckor kvar till konferensen ska äga rum. Med affärsmodellen som i dag används av byråerna kostar det inget extra att ha en kontinuerligt dialog, även om ni bara har en konferens om året. Prova att utnyttja det som arrangör.
Av: Ola Johnsson
Vill du kontakta Ola? Når du honom via: ola@speakersandfriends.se