Utvecklingen att agera som en reklambyrå har äntligen kommit ifatt lillebror event. Det tog betydligt längre tid än jag trodde, då jag hade hoppats på att vi skulle vara den framträdande disciplinen inom marknadsföringsfamiljen redan i början av 2000-talet.
Visst är det roligt att eventdisciplinen blivit vuxen, men något som känns av är att stor drift även betyder pressade priser. Kunden sätter priset, man får anpassa sig och banta ner kostnader, förhandla med leverantörer och jaga för att landa budgeten.
Ofta utan att veta exakt vad kunden vill. Byråerna får gissa och när tio byråer tävlar om en pitch, kan jag lova att det kostar pengar. För byråerna.
Kostar att vinna
Av egen erfarenhet vet jag vad som krävs för att vinna stora pitcher. Jag vet också vad det kostar. Exempelvis var 350 000 kronor min dåvarande byrås utlägg i timtid och konsulttjänster då vi pitchade på ett av Stockholms största event för drygt tio år sedan.
Vi var åtta byråer, där samtliga troligen arbetade lika många timmar. De som handlade upp tjänsten hade väldig låg kompetens om det de var satta att besluta om. Åtta byråer arbetade gratis i förhoppningen om att vinna, vilket redan från början är dåliga odds.
Så är det tyvärr fortfarande. Jag hört av yngre kollegor i branschen att man pitchar om väldigt små uppdrag när det gäller budget. Kunden ”lånar” ibland idéer av byråerna, då de har en bunt pitcher att plocka ifrån.
Stämt ett bolag
Jag har själv stämt ett bolag som vi pitchade på, som stal vår idé och genomförde eventet helt själva med vår idé och manus som grund.
Vi vann tack och lov, och fick viss kostnadstäckning. Men det är ovanligt att det görs, och mörkertalet är troligen större än vad man vill veta. Visst finns det fantastiska och skickliga kunder, som vet vad de söker och som skriver gedigna briefs (underlaget man som byrå får för att veta vad man ska pitcha på) att jobba ifrån. De har min fulla respekt.
Men jag har också sett briefs som är ett halvt A4 och i praktiken säger att det ska vara kul, en artist, bra mat och ett rimligt pris. Helst centralt. Ingenting om syfte, mål eller behov.
Vad ska jag göra med den informationen?
Hur ska någon vettig person i branschen kunna komma med en unik idé som tillför något när de underlag vi får att utgå ifrån inte är värda något eller pekar i vilken riktning man vill med eventet?
Det enda som ofta är tydligt är vad det får kosta. Så lite som möjligt. Att pris till största delen går före prestanda är en klassiker. I stora upphandlingar har jag respekt för att prisfrågan är viktig.
Men att tro att man som byrå blir inspirerad när man ska pitcha om ett uppdrag värt 200 000 kronor med ett antal andra byråer, där byråintäkten försvinner i onödiga möten, timmar flyger iväg och kunden ändrar sig hela tiden, då tycker jag synd om branschen.
Vägrar delta i pitcher
Vi är ett av de företag i eventindustrin som vägrar delta i pitcher om det inte finns någon form av kostnadstäckning. Varför ska vi ge bort våra idéer, vårt know-how och vår tid, utan att ens få ett mindre bidrag? Varför ska vi bjuda på kompetens som tagit år att skaffa?
Mitt råd är att arbeta med kunder som har respekt för eventdisciplinen. Kunder som begriper att de tar hjälp av sådana som oss just för att vi kan event bättre än kunden.
Konkurrens är bra, men att shoppa runt på marknaden varje år och byta byrå visar bara på okunnighet och dålig respekt för ett hantverk. Att skapa ett event som genererar försäljning eller uppmärksamhet och som uppfyller de syften man har med eventet, är inget för amatörer. Det krävs kunskap, erfarenhet, timing och ibland lite tur.
Våga vägra pitcher. Det kostar mer än det smakar.
Av: Anders Müller, senior Content Producer/Livebrand