Ulrika Dratwa arbetar som eventchef på Svenska Dagbladet sedan fyra månader tillbaka och kommer närmast från tjänsten som affärsansvarig på International Data Group (IDG). Hon har examen i marknadsekonomi vid Berghs School of Communication och har tidigare arbetat inom mode, inredning och it. Ulrika landade till sist inom mediebranschen för cirka 16 år sedan och har genom hela sin karriär arbetat med försäljning och skapande av affärsrelationer.
Vad gör en eventchef på SvD?
– Mina uppdrag är att hitta nya affärsmodeller och intäkter genom event, som ett komplement till våra övriga kanaler som är print och digitalt.
Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?
– Dagen börjar alltid med att jag dricker en kopp kaffe och pratar med mina kollegor. Sedan läser jag mejlen och kalendern för att ha koll på dagen och veckan. Jag har ofta möten med marknadsavdelningen och redaktionen samt med mina kollegor på annonsavdelningen för att ta fram olika förslag. Jag har också mycket kundmöten då de saker vi gör händer hos kunden.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Det roligaste med mitt arbete är att ta fram koncept på mötesplatser och event samt säkerställa att det passar för kundens önskemål. Det är roligt att skapa utifrån ett kundspecifikt önskemål och få möjlighet att marknadsanpassa aktiviteter.
Vilka är de största utmaningarna med ditt arbete?
– En utmaning är att event ska ha en livslängd både före, under och efter eventet. Det är lätt att glömma då man ofta tänker på den specifika eventdagen. Utmaningen är att få ihop hela aktiviteten så att den hänger med under en längre tid. Det kan handla om att man förbereder sig väl, skickar ut filmer och mejl inför eventet. Det är också viktigt att i efterhand göra bra reportage och förmedla vad man gjort så att eventet kan leva under en längre period i olika kanaler. Viktigt är även att använda sociala medier mycket.
Vilken är den viktigaste lärdomen du fått genom din karriär?
– När man arbetar med event måste man ha framförhållning och att alltid ha klart för sig från början vad målsättningar och förväntningar är.
Hur har du kommit fram till lärdomen?
– När man har gjort event och kastat ihop det utan ett riktigt syfte under kort tid så ska man ha tur om eventet lyckas. När man gör event så sitter mycket av framgången i detaljerna och det hinner du inte med om det går för snabbt.
Har du några tips till andra i karriären?
– Var noga med att förstå målsättningar och förväntningarna – det är de som gör eventet framgångsrikt. Då vet du vad du har för målbild och slipper ägna för mycket tid åt sådant som inte märks.
Till personer som är i början av sin karriär: hur lyckas man i eventbranschen?
– Försök att få jobba på olika event, delta själv på många event och var nyfiken på vad som händer i mötet mellan människor. När du är nyfiken, visar framfötterna och inte är rädd för att ta i märks det snabbt hos den som står som arrangör, vilket leder dig till fler uppdrag.
Vilket är ditt bästa sommarminne?
– Mitt bästa sommarminne var när jag seglade till Bornholm för två somrar sedan. Det var tredje gången gillt då väder och vind stoppade mig tidigare. Det var en helt fantastisk plats att komma fram till i solen med egen segelbåt från Karlskrona.