Hallå där… Markus Magnusson, projektledare på eventbyrån Hansen i Växjö.
Vilket evenemang vill du berätta om?
– Jag vill berätta om invigningen av Kalmar Global Innovation Centre.
Vad är syfte och mål med eventet?
– Syftet med invigningen var att visa anställda, externa gäster, kommun och politiker Kalmar Globals nybyggda Innovation Centre. Då namnet är väldigt talande för den nya siten krävdes det att även invigningen och visningen också var innovativa, spännande och i framkant.
Vilken var den största utmaningen?
– Som vanligt gäller det att sikta mot månen. Hur får vi invigningen att kännas innovativ i varje detalj? Utan att det blir smaklöst och övertydligt. Samtidigt ta fram de viktigaste detaljerna som blir talande för hur de önskar att siten blir uppfattad, både externt och internt.
Vilket moment gav en wow-effekten?
– Istället för att vår personal på plats hade ”vanliga” kläder så gav vi eventet liv genom labbrockar och glödlampor i bröstfickan som ”idélampor”. Detta gav stort genomslag då dessa ”ingenjörer” eller ”uppfinnare” fanns representerade och gav rörelse och en autentisk känsla, berättar Markus Magnusson och fortsätter:
– Att klippa ett traditionellt band fanns inte på kartan från början. Här krävdes nytänkande och wow-faktor. Vi tog fram en lösning där det inte fanns något band när talaren, som leddes upp på scen av robotar, väl skulle klippa. Vid angiven signal tändes effektfull laser genom hela lokalen, när representant från Kalmar Global bröt strålen exploderade lokalen i laser, ljud och ljus till gästernas. Ett överraskningsmoment som blev mycket uppskattat.
Hur många gäster hade ni?
– 150 gäster anställda, ledning, externa gäster, kommun och politiker.
Var besökarna nöjda?
– Ett effektivt event med invigningsceremoni, guidad tur och lunch gjorde att gästerna fick med sig en spektakulär upplevelse med fokus på innovation.
Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Med grundlig planering och noggrann projektledning tillsammans med kund kunde vi avsluta projektet med två nöjda parter. Det blev över deras förväntan.
Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– På Hansen siktar vi alltid bortom det förväntade. I detta fall hade gästerna fått en bra upplevelse även om vi exempelvis klippt ett traditionellt band, säger Markus Magnusson och avslutar:
– Genom att lyssnade in kundens önskemål och ta det några steg till, lyckas vi överträffa både kundernas och gästernas förväntningar.