Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Sveriges bästa projekt inom event och sponsring hyllas och prisas i 13 olika kategorier. Hela 170 projekt tävlade i år.
I år var temat ”Låt oss fira det förflutna – Genom att blicka framåt”, eftersom Gyllene Hjulet firar sitt 20-års jubileum.
Här är vinnarna i de olika kategorierna:
ÅRETS BÄSTA SPONSRING
NattVasan – SILVA Sweden, Vasaloppet
ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE
Gothia Cup – BK Häcken, Rättighetsbyrån
ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG
#HATAHAT – Telia, Stiftelsen Friends
ÅRETS EVENT B2B
Webbdagarna Stockholm – IDG, Springconf
ÅRETS EVENT B2C
Barncancergalan – Det svenska humorpriset – Barncancerfonden, FLX, DNS, Kanal 5
ÅRETS INTERNA EVENT
Fastighetsbyråns 50 årsjubileum – Fifty shades of great – Minnesota Communication, Fastighetsbyrån
ÅRETS LÅNGSIKTIGA
Arla kosläpp – Le Pacte, Arla
ÅRETS INTERNATIONELLA
Child4Child – Garbergs, Childhood Cancer International
ÅRETS HANTVERK
The Scania Clock – TBWA Stockholm, Scania
ÅRETS DIGITALA
Los Santos Pride – Garbergs, Stockholm Pride
ÅRETS NYTÄNKANDE
Läkerol – LET’S TALK – Cloetta Sverige, KING, IUM, POST STHLM
ÅRETS ENDORSEMENT
Henkes hårresande meddelande – Jung Relations, HardHat, MediaCom
ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING
Statue of integrity – Ord&Bild Reklambyrå