Den tidigare marknadsavdelningen delas upp i två avdelningar för att skapa nya kommunikationskoncept och göra Sverige till ett attraktivt resmål för den utländska målgruppen. De ska även arbeta för att utveckla den strategiska kommunikationen för varumärket Sverige.
De fyra personerna som rekryteras till Visit Swedens ledningsgrupp är: Jennie Skogsborn Missuna, Michael Persson Gripkow, Tina Olsson och Johannes Nilsson.
Jennie Skogsborn Missuna tillträder som CXO och ny chef för affärsområdet Traveller Experience med ansvar för kommunikation om destinationen Sverige, med den internationella målgruppen. Hon har tidigare arbetat på Scandic Hotels där hon ledde ett omfattande digitalt transformationsarbete som marknadschef.
Michael Persson Gripkow blir chef för affärsområdet Brand and Strategic Communikations med ansvar för strategisk kommunikation och varumärket Sverige samt Visit Swedens programuppdrag. Han har tidigare haft rollen som marknadsdirektör på Swedavia.
Tina Olsson blir chef för Corporate Change and Relations med ansvar för bolagets förändringsarbete, samhällskontakter och företagskommunikation. Hon har under flera år ansvarat för Visit Swedens strategiska utveckling och har lång erfarenhet av besöksnäringen.
Johannes Nilsson tillträder som tillförordnad chef för Corporate Operations Support. Han kommer närmast från en roll som regionchef på Lernia.
Visit Sweden har ett pågående rekryteringsarbete av ny vd för bolaget.
Läs mer om Visit Swedens utvecklingsarbete här.