På World of Volvo kan besökarna uppleva Ceno Brasserie – en restaurang som förenar det nordiska och svenska arvet, med influenser från hela världen. Stjärnkocken Stefan Karlsson är en av de kreativa hjärnorna bakom Ceno.
Ceno är latin och betyder “jag dinerar”, vilket är en blinkning till Volvos “jag rullar”. Stefan Karlsson som står bakom konceptet har samarbetat med Volvo i över 20 år, bland annat under event, mässor och genom specialframtagna måltider som syftat till att förstärka Volvos varumärke. Han berättar att den långvariga relationen har varit en central inspirationskälla till Cenos koncept.
– Vi tolkar både World och Volvo, där Volvo för oss är väldigt nordiskt och svenskt, vilket går igen i allt vi gör. Det kommer även att finnas inslag från hela världen i maten och drycken, för att representera World, berättar Stefan Karlsson.
Ceno blir Götaplatsgruppens sjunde restaurang i Göteborg. Konceptet kommer att genomsyra alla delar av World of Volvo och strävar efter att skapa en atmosfär där både göteborgare och besökare från hela världen kan samlas för att njuta av en unik och dynamisk kulinarisk upplevelse.
– För oss är valet av råvaror viktigt, vi kommer att jobba mycket i säsong och vi försöker hitta saker så nära oss som möjligt och utgå ifrån det nordiska arvet – men med internationella inslag, säger Stefan Karlsson.
Med fokus på kvalitet och att låta råvarorna stå i centrum, kommer Ceno att erbjuda allt ifrån lunchbufféer utöver det vanliga, till eleganta kvällsmåltider och även fika.
– Brasseriet är hjärtat av verksamheten dit vi vill välkomna alla, oavsett om det är affärsfolk, barnfamiljer eller fordonsentusiaster. Vi kommer att erbjuda en variationsrik meny som utforskar både svenska och internationella smaker, säger Stefan Karlsson.
Ceno är också en del av konferenserbjudandet på World of Volvo. Dels som inslag under dagen, men också i form av senare kvällsaktiviteter, där det till exempel finns möjlighet att prova viner från restaurangens gedigna vinlista eller göra pauser i programmet för små gastronomiska andrum, som att provsmaka choklad eller olika sorters ostron.
– Vi är så glada över att ha Götaplatsgruppen och Stefan Karlsson hos oss på World of Volvo. Genom att erbjuda en mångsidig och spännande matupplevelse ser vi fram emot att välkomna en mångfald av människor och företag från alla hörn av världen, säger Magnus Wrahme, vd på World of Volvo.