Det går inte att med en knapptryckning flytta företaget till en ny position i människors medvetande. Nej, starka varumärken byggs inifrån, steg för steg. Här är en trappstegsmodell som kan fungera såväl för uppbyggnaden av ett enskilt medarbetarevent som för det långsiktiga bygget av ett varumärke.
Samling
Vi blir alltmer digitala i vår kommunikation, men det räcker inte att skicka mejl eller lägga ut information på intranätet för medarbetarnas engagemang ska väckas.
Nej, ett verkligt möte (IRL) mellan de människor som berörs är en förutsättning. När människor träffas blir det fysiskt påtagligt, man är en grupp – och första steget i förståelsen för vad vi representerar tillsammans är att vara tillsammans.
Sammanhang
När människor samlas söker de självmant efter gemensamma nämnare. Här gäller det att beskriva det sammanhang som företaget/organisationen/avdelningen eller gruppen verkar i.
Försök att alltid att ge deltagarna svar på frågorna ”Vad gör vi här?” ”För vem?” och ”Varför?”. Det handlar om att måla upp ”den stora bilden”, den bild som ofta är glasklar för ledningen men faktiskt ganska sällan för medarbetarna.
Samtal
En av de viktigaste fördelarna med upplevelsebaserad kommunikation är möjligheten till dialog mellan deltagarna. Om det bara är människor på scenen som är aktiva, så blir resten passiva.
Samtalet är nyckeln till att skapa delaktighet. Skapa utrymme för deltagarna att prata med varandra, samråda, och mejsla fram sin ”sanning”. Sprid denna sanning i gruppen och fortsätt att prata till ni börjar få en gemensam uppfattning.
Samsyn
Målet är att få en gemensam bild som alla kan förstå och acceptera. Alla ska ha samma uppfattning om ”vad”, ”för vem” och ”varför”. Alla ska dela uppfattning om vart gruppen är på väg och vad den vill åstadkomma.
Samförstånd
Lyckas ni skapa samsyn, så börjar människors hjärnor att arbeta. Och när de börjar förstå utmaningarna på samma sätt och rikta koncentrationen mot samma mål, uppstår det man kan kalla en ”kollektiv intelligens”. Då – när 10 100 eller 1 000 hjärnor arbetar åt samma håll – kan vi börja prata om konkurrenskraft!
Samverkan
Människor i samförstånd vill hjälpa varandra. Och när en grupp på allvar börjar hjälpa varandra ökar effektiviteten.
Det finns modern ekonomisk forskning som tydligt visar att gruppers prestationsförmåga till största delen avgörs av deras vilja att hjälpa varandra i vardagen och faktiskt samverka mot det gemensamma målet.
Samhörighet
När människor hjälper varandra, och märker att alla får ut något av det, så stärks automatiskt samhörigheten i gruppen.
Det blir påtagligt att ”viet” är större än ”jaget”, och det är något vi innerst inne längtar efter. Människan är ett flockdjur som behöver den bekräftelse som en grupptillhörighet ger.
Sammanhållning
En grupp där ”vi-känslan” har fått fäste är en grupp som håller ihop och försvarar varandra. En grupp där deltagarna försvarar varandra är stark.
Och en stark grupp är grunden till ett starkare varumärke. Och det var väl ett starkare varumärke du vill ha – eller hur?
Av: Stefan Åsbrink, vd på Brinc relations