Som en del av kampanjen erbjuder hotellet ett speciellt inrett rosa hotellrum. För varje natt som det rummet hyrs ut under oktober, donerar Ad Astra by Elite 500 SEK till Bröstcancerförbundet. Detta rum erbjuder inte bara en unik vistelse, utan fungerar även som en påminnelse om det viktiga arbete som pågår för att bekämpa bröstcancer.
Utöver det rosa rummet har hotellet tagit fram rosa versioner av utvalda rätter och drycker på sina menyer. Bland dessa finns signaturdrinken Kiss of Italy, den populära nougatpizzan och en rosa risotto. För varje såld rosa rätt eller drink går en del av intäkterna till Bröstcancerförbundet, där till exempel 100 SEK doneras för varje såld risotto.
Hotellets personal kommer under hela oktober bära Rosa Bandet-pins som en symbol för sitt stöd till kampanjen. Informationsbroschyrer om bröstcancer kommer även att finnas tillgängliga för gästerna, med tips och råd för att öka medvetenheten om sjukdomen. För de som själva drabbats av bröstcancer erbjuds möjligheten att bo gratis i det rosa rummet, ett initiativ som Bröstcancerförbundet informerar de berörda om.
Gäster som besöker hotellets lobby under oktober kommer att bjudas på rosa, alkoholfritt mousserande vin. Dessutom kommer alla kvitton från baren, restaurangen och hotellvistelser anpassas för att tydligt visa hur mycket som sponsrats genom val av det rosa rummet eller de utvalda menyalternativen.
”Ad Astra by Elite har en stark koppling till färgen rosa, och detta engagemang i Rosa Bandet-kampanjen känns därför både naturligt och viktigt. Genom våra initiativ hoppas vi kunna bidra till att öka medvetenheten om bröstcancer och samtidigt skapa en positiv upplevelse för våra gäster,” säger Steffen Sander, General Manager på Ad Astra by Elite.
Om Rosa Bandet
Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. I Sverige har Bröstcancerförbundet sålt det rosa bandet sedan 1994 under den internationella bröstcancermånaden, även kallad Rosa oktober. Intäkterna från försäljningen går till bröstcancerforskning.