Under 2016 ökade Svenska Mässan-koncernen, där Gothia Towers ingår, det totala antalet besökare med 3,5 procent och sin omsättning med drygt 1,8 miljoner kronor.
HUI Research beräknar att Svenska Mässan har bidraget med 2,7 miljarder kronor till Göteborgs stad ur ett turistekonomiskt perspektiv och gör en notering på 1,2 miljarder kronor i omsättning.
– Aldrig tidigare har den internationella efterfrågan varit större. Vi ser en markant ökning och arrangerade 2016 flera stora internationella företagsevent, vilket är resultatet av en medveten strategi om att stärka vår position på den globala marknaden, säger Carina Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan i ett pressmeddelande.
Omsättningen för Svenska Mässan-koncernen uppgick 2016 till 1255 miljoner kronor, en ökning med 6 procent jämfört med 2015. Sammantaget för de två senaste åren, 2015-2016, har den organiska tillväxten varit 35 procent.
Resultatet efter avskrivningarna uppgick till 129 miljoner kronor.
– Vårt resultat gynnar inte bara oss, utan hela Göteborg. Våra besökare spenderar både tid och pengar i såväl staden som i regionen, inte minst shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, uppger Carin Kindbom.