– Jag älskar Höga Kusten och det är ett drömjobb att få arbeta tillsammans med företagen och alla som bor i området för att ge ännu fler chansen att upptäckta denna fantastiska del av Sverige och världen.
Anna Hellgren har en bakgrund som journalist, projektledare och verksamhetsutvecklare. Hon är född i Sollefteå och har sedan många år sommarstuga i Höga Kusten vilket har gett henne både kärlek och kunskap om området. Hon har jobbat många år på SVT i Umeå, med många olika program och nyheter vilket gör att hon har ett starkt samhällsintresse.
– Jag ser att allt hänger ihop, besöksnäringen stärker kommunerna och gör det möjligt att både bo kvar och flytta in i området. Det känns väldigt spännande och utmanade att jobba för att genomföra Höga Kustens gemensamma strategi mot 2030 och det känns bra att det är fyra kommuner och hela regionen som står bakom det gemensamma målet, säger Anna.
Förutom det självklara att det är naturen som lockar besökare till området ser Anna en stor potential att låta kultur och historia bli en av det som gör ett besök i Höga Kusten till ett minne för livet.
Från Höga Kusten Destinationsutvecklings sida ser man positivt på rekryteringen och Annas kompetens, bakgrund och stora kontaktnät.
– Samverkan mellan det kommunala bolaget Höga Kusten Destinationsutveckling och det näringsägda Höga Kusten Turism är jätteviktigt och en av våra framgångsfaktorer. Tillsammans kommer vi fortsätta stärka utbudet och attraktionskraften i området. Förra sommaren var en rekordsommar och det ser ut som att vi är på väg mot något liknande i år, men vi jobbar också för att få besökarna att längta till och uppleva Höga Kusten året om, förklarar Mia Karlsson VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Medlemsföretagen i Höga Kusten Turism är mycket nöjda med rekryteringen av Anna Hellgren.
– Annas engagemang och driv kring Höga Kusten känns mycket positivt, och eftersom vår nuvarande verksamhetsledare Mikael Englund kommer att finnas kvar på deltid så kommer vi att kunna fortsätta att jobba framåt utan att tappa fart i växlingen, säger Torbjörn Ullsten, VD för Mjälloms Tunnbröd och ordförande i Höga Kusten Turism.
– Tillsammans jobbar vi vidare för att stärka företagen, utveckla samarbetet, servicen och utbudet i området. Det finns mycket att göra för vi har spänt bågen ordentligt inför de kommande åren, och nu kommer vi att jobba för att konkretisera målen bit för bit, avslutar Torbjörn.