Samarbetet mellan Ramboll och motionsevenemangsarrangören Marathongruppen inleddes 2018 med ett tydligt mål att positionera halvmaratonloppet i Stockholm som ett av världens mest attraktiva och professionella.
– Kvitton på att man är på rätt väg behövs alltid och vi är så stolta. Vi har haft en ambition att tillsammans med Ramboll skapa ett evenemang som överraskar och ger deltagarna mycket mer än de vanligtvis kan vänta sig. Vi har länge haft en av världens vackraste banor med start och målgång vid Stockholms Slott. Det som vi tillsammans har gjort de senaste åren är att vi adderat innovativa lösningar både inför och under loppet som lyfter helhetsupplevelsen. Vi har sett att deltagarna älskat det. Nu är vi också bäst i Europa, säger Louise Fredriksson som är ansvarig projektledare för Ramboll Stockholm Halvmarathon hos arrangören Marathongruppen.
Ramboll Stockholm Halvmarathon avgörs traditionsenligt i början av september och i år är loppet planerat till den 11 september. Deltagandet i motionsevenemang nådde sin peak i början av 2010-talet och har sedan dess gått ner. Ramboll Stockholm Halvmarathon däremot är ett av de lopp som gått emot trenden och har de senaste åren vuxit.
– Ramboll är med och formar samhället och vi vill också förbättra upplevelserna för människorna i staden. Ramboll Stockholm Halvmarathon genomförs i den stadsbyggnad och på den infrastruktur vi är med och utvecklar och det kändes därför logiskt för oss att samarbeta med Marathongruppen och gå in som titelsponsor till Ramboll Stockholm Halvmarathon. Vi vill bidra med värde till hela Löpar-Sverige genom nya, innovativa lösningar och upplevelser. Den här fantastiska vinsten i Europan Sponsorship Awards visar att vi lyckats med detta, säger Carmen Wargborn som är sponsringsansvarig på Ramboll.
Mer information om ESA Awards
Mer information om Ramboll
Mer om:
Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Tillsammans arrangerade de Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Marathongruppen organiserar idag förutom ASICS Stockholm Marathon även Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Ramboll Stockholm Halvmarathon och Tjurruset vilka tillsammans årligen lockar runt 200 000 löpare. Allt ekonomiskt överskott från evenemangen går tillbaka till idrotten.