Det var framför allt glädjande att se att önskan om att fysiskt träffas var uppenbar hos så många. För oss på Cirkus Venues handlade det ju inte bara om att öppna upp efter pandemin utan att äntligen få lansera var vår idé och som en ny verksamhet. Vi är ju faktiskt relativt nystartade även om vi har välkända och anrika venues i vår portfölj.
Oron över att den låga efterfrågan på fysiska möten och de digitala event som kom under pandemin skulle bestå visade sig vara obefogad.
Digitala- och hybridmöten har man på kontoret. Det är tydligt att det fortfarande är IRL som gäller.
Konceptet ”TAKE OVERS”, dvs att ett företag tar över en eller flera av våra enheter på ett och samma tillfälle, implementerade vi under 2022. Under det här året har vi fått sätta tänderna i flera stycken, vilket har varit jätteroligt och det är tydligt att konceptet har landat bra. I en tid när sammanhållning och socialt utbyte är viktigt, passar möjligheten att samlas och ha en venue för sig själv fint. Återkopplingen vi får är framför allt att det blir något speciellt att göra det i så kända landmärken i Stockholm som både Cirkus och Hasselbacken är, fast i moderna format. Jag tycker mig se externa aktiviteter inte efterfrågas lika mycket längre men att det är viktigt att vara på en härlig plats. Att variationen under eventen har blivit mer avgörande, och att som deltagare få byta miljö och upplevelser utan långa transporter berikar och stimulerar. Det är många kunder som nyttjat det genom att t ex gå från ett möte på Nya Cirkus, till Pop Story för karaoke och musik quiz till galamiddag i Hazeliussalen med en av Stockholms maffigaste terrasser.
Nu när vi kliver in i 2024 så ser vi fortfarande en sen pic up och en ökad efterfrågan, framför allt på stora möten. Företag som tidigare har gjort sina events utomlands väljer att göra dem på hemmaplan, men vill ändå göra det i en unik miljö som ger en speciell upplevelse.
Internationella events vill gärna förmedla platsens historia och tradition till deltagarna men i ett modernt format. Ett exempel är att både Hasselbacken och Cirkus har anor från flera århundraden tillbaka, men har med toppmodern teknik och nyrenoverade lokaler i tidstypisk stil.
Att vi genom framför allt Cirkus har en så stor koppling till musik och underhållning gör att de också tittar lite extra på vårt erbjudande, men även för att vi har kapacitet att göra riktigt stora evenemang på många olika sätt.
Samtidigt är självklart det lilla formatet väldigt viktigt och i behov av inspirerande miljöer. Det är ju ofta är det på de små mötena som de viktigaste sakerna bestäms.
Att ha exklusiva fester i våra sviter på Backstage Hotel har visat sig varit väldigt populärt och vi ser att fler kommer att satsa på det under 2024. Det blir även fler små/medelstora möten på Hasselbacken, födelsedagsfester med karaoke på Pop Story och intima eller storslagna bröllop i Hasselbackens trädgård mm. Alla våra varierande eventytor gör det enkelt för oss att vara flexibla och skapa speciella upplevelser. Ett mervärde för kunden men också för oss som arbetar här.
Givetvis ser jag mycket fram emot att under nästa år komma ett steg närmare öppningen av spektakulära Gasometer som öppnar 2027. Gasometer byggs just nu i en av de gamla gasklockorna i Norra Djurgårdsstaden och kommer att rymma hela två arenor med plats för flera tusen gäster. Det är ett oerhört spännande projekt som vi är glada att vara del av.
I april håller Global Sustainable Tourism Council (GSTC) sin internationella konferens i Stockholm och på Djurgården. Det är ett resultat av att Djurgården tilldelades Green Destination Platinum Award 2022. Det är såklart en viktig och prestigefylld händelse för oss och som rör en av de allra viktigaste frågorna både för planeten och vår näring. Det känns som ett riktigt fint kvitto att få vara en del av detta och vi hoppas att många av våra branschkollegor kommer att vara på plats.
Avslutningsvis så ser jag på 2024 med stor glädje och nyfikenhet, samtidigt är det mycket oro här och runt om i världen. Då känns det extra skönt att kunna välkomna våra gäster till den oas i Stockholm som Djurgården och Cirkus Venues är.
Elisabeth Björkman, Director of Sales Cirkus Venues