Turismforskningsinstitutet har tillsammans med världsledande evenemangsforskare identifierat sex nya indikatorer som mäter evenemangseffekt. Du hittar artikeln här.
Vi frågar två aktörer i branschen om vad de tycker om de nya indikationerna och hur de arbetar idag.

Här berättar Ann-Christine Sandberg på Trollhättan Convention Bureau, om vad de tänker om den nya rapporten.
Vad tycker du om det nya sättet att mäta effekten av ett evenemang och hur gör ni idag?
– Fler och fler Convention Bureaus går från att vara en del av städernas turist- eller destinationsbolag till att vara en del av städernas strategiska arbete. Ett arbete som innebär att stärka platsens attraktionskraft för att fler ska vilja bo, verka och leva där. De placeras därför direkt under näringslivsenheterna i respektive stad eller i anslutning till marknadsavdelningen, säger Ann-Christine och fortsätter:
– Genom att attrahera möten inom respektive stads styrkeområden skapas möjligheter att visa upp sig som en plats för liknande, nya företag att etablera sig på. Vi vill även genom att attrahera möten och evenemang till orten skapa stolthet för platsens invånare precis som rapporten nämner.
Kommer ni förändra ert sätt att mäta i framtiden?
– Vi kommer absolut att arbeta mot att hitta nya sätt att mäta ett möte, evenemang eller ett arrangemangs effekter. Däremot är det inte sagt att vi inte fortfarande genom dessa möten stärker näringslivet som direkt får fördelar av dessa arrangemang. Det är en del av en helhet som är mycket större, där syftet är att stärka Sveriges och de olika städerna i vårt lands attraktionskraft, avslutar Ann-Christine.

Gabriella Hed Vall, evenemangs- och tillförordnad mötesansvarig på Visit Umeå berättar om hur de arbetar för att följa den nya forskningen.
Vad tycker du om de nya indikationerna att mäta effekten av ett evenemang?
– De sociala aspekterna av evenemang är viktiga att mäta och lyfta fram, och jag tycker att det är positivt att det finns trovärdig forskning kring detta. Det handlar om långsiktig social hållbarhet och där spelar evenemang en viktig roll.
Hur mäter ni idag?
– Vi tar hjälp av Event Impact Calculator för att få fram ett uppskattat ekonomiskt och socialt värde samt ekologisk belastning av de evenemang vi samarbetar med.
Kommer ni förändra ert sätt att mäta i framtiden?
– Vi bevakar den forskning och utveckling som sker inom området och är intresserade av att förbättra och förfina mätningen av evenemang i takt med tiden.
Läs hela rapporten här.
Läs mer: Ny rapport visar: Fler hotellrum efterfrågas i Stockholm