Turisme de Barcelona Convention Bureau (BCB), har vunnit en av de viktigaste utmärkelserna i den brittiska evenemangsindustrin, M&IT Bronze Award i kategorin Best Overseas Convention Bureau. Utmärkelserna arrangeras av Meetings & Incentive Travel, den ledande brittiska tidningen inom sektorn. BCB fick priset för sitt arbete med att främja stimulans- och kongressektorn för att anpassa sig till de nya kraven från en bransch som utvecklas, särskilt inom områdena hållbarhet, digital omvandling och teknik.
I år lanserade bland annat BCB sin första reklamkampanj med en video som främjar stadens och provinsens värderingar inom mötessektorn. Videon, med titeln ”Barcelona, platsen att träffas” visar stadens attraktioner. Med musik av Stay Homas visar den vad en inspektionsresa till Destination Barcelona innebär och presenterar stadens främsta attribut och värderingar: kreativitet, hållbarhet, teknik och innovation. Videon innehåller specifika sekvenser som belyser varför staden är en destination för kongresser och konventioner.
BCB-chefen Christoph Tessmar nominerades även till en av de 100 mest inflytelserika personerna i evenemangsbranschen av Eventex, som organiserar världens främsta utmärkelser inom sektorn för att hylla yrkesverksamma, evenemang, varumärkesupplevelser, marknadsföringsinitiativ, teknik och MICE-tjänsteleverantörer.
Enligt Internationella kongress- och kongressförbundets (ICCA) rankning är Barcelona en av de fem främsta internationella kongresstäderna. Christoph Tessmar påpekar att även under pandemin har de lanserat nya bud, inklusive stora kongresser som UITP Global Transport Summit 2023 och IADR 2025. Barcelona är väl positionerat och Tessmar betonar i ett pressmeddelande de stora framsteg som det har gjort inom digital teknik, med lanseringen av BCB:s eget LinkedIn-konto och de många möten som hölls i Barcelona för att stärka arvet från kongresserna. Med det senare i åtanke påminde Tessmar om att IBTM World, det ledande mötesevenemanget som hålls i Barcelona i december varje år, kommer att ge definitiva bevis på stadens återaktivering.
Ny internationell utmärkelse för Barcelonas workationsprojekt
I veckan fick Turisme de Barcelona också beskedet att man blivit utvald som finalist i City Nation Place Awards för sitt Barcelonaprojekt. Vinnarna tillkännagavs i London den 4 november på City Nation Place-konferensen. Barcelona Workation är det namn som används av Turisme de Barcelona för att marknadsföra Barcelona och dess omgivningar som den perfekta destinationen för tillfällig distansarbete. Dess huvudmål är att locka människor som kan arbeta på distans och letar efter en ny upplevelse bort från sin vanliga bostad. Distansarbetare är en grupp som kombinerar arbete och fritid med resor som den främsta motivationen bakom detta nya koncept. Denna grupp skulle potentiellt kunna stå för 25 procent av befolkningen på Barcelonas viktigaste turistmarknader, som redan arbetar på distans permanent eller ofta gör det. Turisme de Barcelona lanserade sin Workation-kampanj med sloganen ”Flytta ditt skrivbord. Ändra ditt liv” i Storbritannien, Frankrike, Belgien och Nederländerna med ett erbjudande inklusive fyra produkter från Destination Barcelona och förväntas expandera till andra marknader och nya produkter.