Projektet heter Lounge Event och har tagits fram av Bra Mässor samt ett antal namnkunniga rådgivare från branschen. Eventet hålls mellan 11 och 12 januari 2017 på Stockholm Waterfront Congress Centre och syftet är att tillgodose ett uttalat behov i branschen, genom att de har en tydlig inriktning på områden som inredning, utrustning och tjänster för hotell- och konferensanläggningar.
– Det finns inget annat event som har samma upplägg. Det handlar om att hotell- och konferensanläggningar ska få möjligheten att träffa leverantörer inom allt förutom mat och dryck. Det finns minst tio andra mässor som handlar om mat, så den marknaden är otroligt välfylld. Här presenterar vi bland annat inredning och utrustning, IT-system, AV-teknik, tjänster, distributionssystem för hotell och konferensanläggningar. Vi har sett att branschen har ett stort behov att det här forumet. Vi ger dem en chans att träffa olika leverantörer, då de annars har svårt att göra det, eftersom de flesta har fullt upp på sina anläggningar, säger Bo Magnusson och fortsätter:
– Tanken är att det ska bli två effektiva dagar för båda parterna. Idén om eventet har funnits någonstans i byrålådan väldigt länge, vi har nu gjort en ordentlig research och kommit fram till att konceptet kan fungera. Vi letar alltid efter möjligheter i olika branscher.
BraMässor väljer att ha eventet på Waterfront Congress Centre då de vill ha ett effektivt format. Tanken är att utställare ska hinna flytta in under samma morgon som de öppnar eventet.
– Vi säljer moduler – inte montrar. Det är kostnadseffektivitet som gäller nu – folk vill ha kortare möten, konferenser och event. Därför är Waterfront en bra anläggning, som ligger mitt inne i Stockholms stad, säger Bo Magnusson.
Målet är att eventet ska bli en mötesplats med affärsfokus för beslutsfattare på hotell, konferensanläggningar och restauranger samt leverantörer av produkter och tjänster till dessa. Utställare kommer att finnas på plats för att träffa besökarna. På två öppna scener presenteras aktuella trender, ny teknik, nya distributionskanaler, det senaste inom säkerhet och mycket mer som kommer att attrahera branschen.
– Vi har en grupp rådgivare inom branschen, som har koll på vad som efterfrågas. De hjälper oss att ta fram bra seminarier och att utveckla konceptet. Än så länge har vi bokat och reserverat nära hälften av de 70 platser som finns att tillgå och vi har kontakt med många fler som är intresserade av att delta. Så det ser bra ut – de 70 platserna vi har, kommer inte vara några problem att fylla under hösten. Möjligheterna är stora, det finns ett behov av den här typen av forum.
