Caterbee startade hösten 2018 och riktar sig mot företag. De har inte några kockar eller kök, utan är en marknadsplats som samlar Stockholms bästa cateringfirmor, i dagsläget är cirka 50 anslutna.
Nu håller Caterbee på att bygga en 100 procent cirkulär affärsmodell.
– I dag är cateringbranschen väldigt gammaldags med massor av engångsförpackningar, vilket vi ska ändra på. Våra kunder, mestadels stora välkända varumärken, driver denna efterfrågan. I framtiden blir det helt omöjligt att vinna en kund om du inte har hållbara alternativ, säger Martin Wettergren, medgrundare av Caterbee.
Jobbar hållbart med catering
I korthet har bolaget identifierat fyra huvudområden som de jobbar med för att bli 100 procent cirkulära. Dessa är maten, matsvinnet, förpackningarna och transporterna. Maten kan de påverka genom att erbjuda mer vegetariskt och ekologiskt. De har även tagit hjälp av Elin Bergman på WWF, som uppmärksammade bolaget om WWF:s koncept ”One Planet Plate”, som är en tallrik inom tvågradersmålet.
Caterbee ska även minimera sitt matsvinn. Detta genom att arbeta med exempelvis Karma. Den tredje delen i arbetet är förpackningarna, där det i dag händer mycket. Allt fler bolag inom cateringbranschen tar fram alternativ till plast och kartong. Detta är även något Caterbee planerar göra tillsammans med forskningsinstitutet Rise, för att ta fram förpackningar med nollutsläpp.
Transporter mest utmanande
Den fjärde delen är också den mest utmanande. Transporter. I dag jobbar nästan alla cateringfirmor med egen transport – vilket Caterbee inte ännu har. De har därför samarbetat med företaget Move by Bike, som kör elcyklar med stora flak.
– De är duktiga, men kan inte ta så stora leveranser. 900 semlor till Klarna fungerar inte. Det kommer ta tid innan vi är 100 procent cirkulära. Vi har sagt två år från och med starten, så 2020 kommer det ske.
Vad ser du för trender inom cateringbranschen nu?
– Vi jobbar bara mot företag, och man märker att det blir viktigare att ta hand om sina anställda och att maten blir ett konkurrenskraftigt verktyg. Kring matprodukterna kommer det olika trender som poke bowls och nyttiga alternativ – men utöver det så säljer vi fantastiskt mycket fikabröd och onyttigheter. Så det är en grej vad man delar på instagram och en annan vad man äter. På event är pinchos supertrendigt, avslutar Martin Wettergren.
Läs mer om Caterbees miljöpolicy här.