Jublia som är världsledande inom eventnätverkande och dataanalys har skapat en online-plattform som ska hjälpa arrangörer av event att upprätthålla sin affärsverksamhet under corona-lockouten.
Tappat över 800 miljarder kronor
Enligt The Global Association of the Exibition Industries, UFI, beräknas coronapandemin fram till slutet av juni i år, kosta den globala eventindustrin över 80 miljarder dollar. Vilket motsvarar en bra bit över 800 miljarder kronor.
Jublia har liksom övriga branschaktörer drabbats hårt av coronautbrottet – och tvingats avsluta en del projekt trots lång planering och stora investeringar.
Alla i branschen måste hjälpas åt
– I slutändan är vi övertygade om att branschen kommer att anpassa sig. Men under tiden som pandemin brer ut sig, behöver alla i branschen hjälpa varandra och göra sin del för att underlätta situationen, säger Errol Lim en av Jublias grundare.
För att möta de akuta behoven som eventindustrin just nu står inför har Jublia utvecklat den nya online-plattformen Virtual Connections.
Så många virtuella aktiviteter som möjligt
– Den gör det möjligt för eventarrangörer att istället för att ställa in planerade fysiska event; konvertera dem och förlägga dem till det virtuella rummet, säger Errol Lim och fortsätter:
– Vi hoppas att detta ska skapa så många meningsfulla virtuella aktiviteter som möjligt – och på så sätt hjälpa eventarrangörer att upprätthålla sin affärsverksamhet, trots alla störningar, säger han.
Baserad på Match 360°
Virtual Connections är baserad på Jublias AI-baserade engagemangsplattform Match 360° och har avancerade verktyg för dataanalys. Bland annat kan man mäta i realtid mäta saker som delaktighet bland deltagare, mötespotential, aktivitet bland användarna och söktrender.
Jublia grundades för sex år sedan av tre före detta studenter på National University of Singapore och KTH i Stockholm.
Så här kan du som eventarrangör dra nytta av online-plattformen
- Genom att erbjuda en online-lösning förstärker du upplevelsen för utställare och deltagare som redan har planerat att delta.
- Genom att underlätta för deltagare att engagera sig ger du utställare, köpare och säljare fortsatta anledningar att delta på eventet.
- Tack vare plattformen kan du som eventarrangör få värdefull information och insikter med hjälp av de verktyg som plattformen erbjuder för att analysera trender och interaktioner.
- Du förhindrar att affärer och relationer som skapas under fysiska events går förlorade.
- Tack vare online-plattformen kan du ersätta fysiska föredrag med exempelvis video och live-streaming.
- En online-lösning innebär att internationella deltagare som redan anmält sitt intresse, men inte kan resa till eventet, ändå kan delta.
Av: Monika Ruborg