– Det känns otroligt spännande att samarbeta med ett sådant stort och attraktivt varumärke som Nordic Choice Hotels är. Det är en win-win för såväl gästerna som för hotellen och våra externa partners då samarbetet är både kostnadseffektivt och tidsbesparande, säger Carl-Johan Holmén, COO på Visit Group.
Bokningslösningen går under namnet ”Packtivity By Nordic Choice”. Samarbetet innebär i praktiken att Visit Group levererar den tekniska lösningen som bygger på reservationsplattformen Citybreak, Nordic Travel hanterar butiken och Nordic Choice Hotels levererar själva boendet. Bokningssystemet kommer att vara väl integrerat med Nordic Choice Hotels egna bokningssystem och gästerna kan enkelt göra bokningen för hela vistelsen via Nordic Choice Hotels hemsida.
Vill skapa ökad helgtrafik
– Nordic Choice Hotels växer på större destinationer där paketering är viktigt. Reseanledningar är den största drivkraften för boende under weekend perioder och regionens styrka blir därför hotellens reseanledningar. Genom paketerade lokala unika reseanledningar online skapar vi ökad weekend trafik. Tack vare samarbetet med Nordic Travel och Visit Group kan våra gäster och medlemmar nu hitta och boka hela reseupplevelsen via vår hemsida, säger Lisa Farrar, Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels.
– Tillsammans med Nordic Choice Hotels vill vi hitta aktiviteter som är en anledning till att resa och skapa upplevelser anpassade till våra gäster. I anslutning till Nordic Choice Hotels hemsida ska vi servera gästerna det de efterfrågar och hela paketet ska vara bokat och klart innan gästen checkar in på hotellet, säger Mats Persson, CEO Nordic Travel.
Startar i april
Den nya bokningslösningen av paketerade resor kommer att vara i drift på Nordic Choice Hotels från början av april och kommer i ett första steg att rullas ut i Stockholm och Oslo. Till sommaren 2019 kommer även de större storstadsregionerna i Sverige och Norge att rullas ut och på sikt även Nordic Choice Hotels destinationer i Danmark, Finland och Baltikum.