Ambitionen med Vibe var att skapa en digital mötesplats för alla som gillar cykling, oavsett om man pendlar till jobbet med cykel, tränar regelbundet eller tävlar i lopp. En plats för alla som vill inspireras och köpa och sälja prylar och tjänster. Under de fem dagarna hade flertalet utställare tagit fram mässerbjudanden endast för detta ändamål. Rabatter på allt från cykelhandskar, -hjälmar, -kläder och sportglasögon till utlottning av startplatser till lopp runt om i Sverige, 100 par däck samt en fantastisk cykelhelg i Hälsingland.
– Vi är väldigt glada över att så många utav våra utställare såg möjligheten att vara med och synas, trots snabba puckar från vårt håll, och på så vis nå nya kunder bland besökare som skulle gått på cykelmässan som nu tyvärr uteblev, säger Patrik Löwstedt, projektledare för Vibe och Svenska Cykelmässan.
– Man kan alltid önska mer men för att vara första gången känner vi oss nöjda, avslutar Patrik.
Att behovet att samlas digitalt runt cykling finns där ute i cykel Sverige blir tydligt när man läser besökarenkäten efter Vibe. Många gör sina cykelinköp på nätet och det är i olika digitala communitys och grupper som man träffar likasinnade och hämtar inspiration.
– Att digitala mötesplatser kommer få en helt annan position inom mässbranschen i o m den kris vi nu går igenom står nog tydligt för de flesta, säger Björn Delin, VD på BraMässor.
– Att sjösätta Vibe var främst av allt ett sätt för oss att försöka hjälpa våra utställare på cykelmässan men samtidigt också ta ett första, om än litet, steg mot att se vilka möjligheter det finns att arrangera digitala mässor, avslutar Björn.
Nästa steg är att fortsatt arbeta med öppnandet av Svenska Cykelmässan i höst och parallellt med det fortsätter vi jobbet med att vidareutveckla nästa Virtual Bike Expo.