Enligt nya siffror från analys- och konsultföretaget Regi ökar vikten av en väl utvecklad digitalisering hos byråerna. Detta rapporterar Resumé.
Siffrorna som har tagits fram – i och med att Årets Byrå ska utses, visar att digital kompetens ligger högst upp på listan över områden som eventköpare vill att deras byråer ska förbättra.
– Under de senaste åren har proaktivitet legat i topp som det enskilt viktigaste förbättringsområdet. Men den digitala transformationen påverkar allt och alla och landets kommunikationsköpare anser nu också att detta är det viktigaste för landets byråer att bli bättre på, säger Pia Grahn, vd för analys- och konsultföretaget Regi, som står bakom branschstudien Årets Byrå.
Proaktivitet som tidigare toppat listan har nu halkat ner på en tredjeplats.
Viktigast att förbättra 2018:
Digital kompetens 24%
Kunskap om era slutkunder/målgrupper 22%
Delad tredje plats:
Proaktivitet 21%
Kunskap om er marknad 21%
I studien definieras frågan om digital kompetens som: Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt.
Bland de kunder som i studien defineras som missnöjda med sin nuvarande leverantör är dock proaktivitet fortfarande det främsta förbättringsområdet.
Missnöjda och mindre nöjda kunder – viktigast att förbättra:
Proaktivitet 35%
Digital kompetens 27%
Kunskap om er marknad 23%