Det var under pandemin som teamet bakom Swedish Frames och ett gäng mjukvaruutvecklare såg att förfrågningarna förändrades och behovet av digitala mässplattformar växte. De satte igång arbetet med att lansera en digital mässplattform och gjorde sin första mässa tillsammans med kamera- och bildmässan. Jonatan Kruse, vd på StoryTrade, ser att den digitala mässan är väldigt lik den fysiska, men att det finns stora ekonomiska och miljömässiga vinster med att inte resa till fysiska mässor. Han tror att fysiska mässor kommer att finnas kvar, men inte i samma form som funnits tidigare. Jonatan menar även att StoryTrade kan fungera som ett komplement till fysiska mässor för att nå den målgrupp som inte vill resa, men samtidigt ta del av innehållet. De mässor som inte är lika ekonomiskt försvarbara kan istället göras digitala, som en mer kostnadseffektiv lösning. Jonatan ser även möjligheter för mindre sällskap att ordna en digital mässa, när en fysisk variant blir för dyr.
– Låt säga att du vill samla ihop dina kompisar som är intresserade av gitarrspel, då går det att skapa en nischad mässa som inte har någon ekonomisk bärkraft. Det fungerar på en sån här plattform, men skulle aldrig fungera med en fysisk mässa eftersom det blir för dyrt.
Mässarrangör bestämmer själv
Den som ordnar mässan bestämmer själv hur många montrar som ska finnas och vad de ska kosta. Utställarna fyller själv sin monter med innehåll, vilket kan vara allt från bild och film till presentationer. bild, Videon i mässmontrarna spelas upp konstant, vilket Jonatan menar lockar besökare in i montern. Det finns även en stor bildskärm längs hela mässgolvet. Där kan mässarrangören lägga reklamfilmer, schema eller puffa för programpunkter. Mässgolvet i 3D är något som Jonatan är extra stolt över.
– En av de saker vi jobbat med på mässan, är hur ska man känna att man inte är ensam. Dels går man ju på mässgolvet faktiskt runt bland montrar, och kan se flera samtidigt. På väg till ett företag kan man lockas att passera ett annat. Dels kan man ju faktiskt vinka från en monter, om man populerar den rätt. Vi har även märkt att besökares intresse för chat och kommunikation ökar markant om man använder avatarer och animerade figurer.
Målet har hela tiden varit att skapa häftiga upplevelser och deras bakgrund inom filmproduktion syns i plattformen. Jonatan berättar att när besökaren kliver in på mässan, så åker den med en kameraåkning ner på mässgolvet.
– Alla digitala mässplattformar erbjuder någon typ av video, det är vi inte ensamma om, däremot erbjuder vi som filmskapare att videon spelas upp direkt i montern när man går omkring. Det gör att när jag går omkring på mässgolvet så blir jag lockad till montrarna på ett helt annat sätt.
StoryTrade lanseras hösten 2022.
Av: Lovisa Wallin