– Med det här priset vill vi skapa förebilder och inspirera utställare att nyttja alla möjligheter som ett mässdeltagande innebär. Allt för att maximera return on investment för både utställare och besökare, säger Lotta Frenssen, vd på Elmia.
Tävlingen pågår årligen från 1 december till 1 december och man kan vinna priser i tre olika kategorier. De första priserna delas ut i januari 2020. Alla kan nominera kandidater från alla de mässor som arrangeras på Elmia.
Prispott på 65 000 kronor
Bland de inkomna nomineringarna väljer sedan Fairlink ut fem slutkandidater i varje kategori som får möjlighet att komplettera med ytterligare information. Nästa steg är att en jury sedan utser tre vinnare som utöver utmärkelsen även får välja en personal- eller kundaktivitet på Elmia, till ett värde av max 65 000 kronor.
– På Elmia görs det affärer för otaliga miljarder kronor varje år. För att sticka ut i mängden krävs kreativitet och idérikedom och det är den vi vill premiera. Även om samhället förändras kontinuerligt spelar mässor en oerhört viktig roll för företag och organisationer. Digitaliseringen i kombination med det personliga mötet ger en spännande mix, säger Mikael Jansson, vd på Fairlink.
De olika kategorierna är:
Årets publikdragare/Crowd magnet of the year: Utställare som genom att arbeta aktivt med inbjudningar både har fått många besökare att komma till mässan samt till den egna utställningen.
Årets nytänkare/Innovator of the year: Utställare som använt mässmediet på ett både kreativt och nydanande sätt med ett högt ROE (Return on event) som resultat.
Årets hållbarhetstänk/Sustainable exhibitor of the year: Utställare som genom hela sitt deltagande har haft ett medvetet och konsekvent hållbarhetstänk som dessutom resulterat i ett högt ROE.
Juryn består av:
Bengt Spjuth, Mediaspjuth
Carolina Axelsson, Elmia
Johan Fritz, Jönköping municipality
Lotta Frenssen, Elmia
Mikael Jansson, Fairlink
Per Frankelius, Linköping University
William Axelsson, FC Gruppen.