De drygt 20 000 besökarna under den stora lantbruksmässan innebar att Elmia nådde upp till det mål de hade satt upp för 2018.
– Vi har sett uppåtgående besökssiffror på flera av våra stora mässor under året. Det bevisar vikten av att platser där människor fysiskt träffas för att utveckla, uppleva och generera affärer är fortsatt viktiga. Inte minst tack vare den digitala transformationen vi alla är inne i, säger Lotta Frenssen, vd på Elmia.
Turismekonomiska effekter
De höga besökssiffrorna innebär också stora turismekonomiska effekter för hela regionen.
Siffror visar att så många som 80–90 procent av utställarna och 15–25 procent av besökarna övernattar i området. Dessutom tillkommer deltagarnas utlägg för bland annat mat, resor, nöjen och shopping. Något som innebär stora intäkter till kommunens företag och i slutändan även skatteintäkter.
En undersökning från turismforskningsinstitutet ETOUR i samarbete med världsledande evenemangsforskare visar dessutom på fler effekter än enbart ekonomiska. Mässor och evenemang bidrar även till sammanhållning och stolthet över regionen samt att det skapar möjlighet för kompetensutveckling. Därtill kan den upparbetade infrastrukturen och anläggningarna användas för ännu fler evenemang.
– Digitaliseringen har inte gjort att det personliga mötet har blivit omodernt. Tvärtom, det fysiska och det digitala kombineras och erbjuder en stark mix. Däremot ställs nya krav på nya mötesmiljöer, säger Michael Jansson, vd på mässundersökningsbolaget Fairlink.
Läs mer: ”Vi har hittat en ny destination för framtida event”