Så står vi där på tröskeln till det nya normala, och hela Sverige längtar intensivt efter att få börja socialisera igen. Något som nu öppnar upp för nya målgrupper för event- och konferensföretagen menar Christian Altenius på Citypolarna.
– Det ligger en enorm potential i den stora mängd privatpersoner som nu längtar efter att mötas, säger Christian Altenius, sajtens grundare och menar att eventföretagen har en fantastisk möjlighet att fånga upp kundgrupper som kanske annars inte skulle hittat till dem.
– I synnerhet event- och konferensföretag som traditionellt jobbar med företagskunder borde tillvarata denna möjlighet. Bakom varje privatperson finns det en arbetsplats. Ett privat besök kan lägga till grund för ett professionellt möte längre fram, menar Christian Altenius.
Det kan dock vara tidsödande och kostnadskrävande att fånga in en bred skara privatpersoner. Lösningen på detta, menar Citypolarna, är att möta dem i grupp. Sedan 15 år tillbaka gör man just det på Citypolarna. Genom sajtens kalender skapar användarna olika former av aktiviteter för varandra. Sedan starten har man haft över en kvarts miljon besök på aktiviteterna, som nyligen passerade 50’000 till antalet. I snitt arrangeras 250 aktiviteter i månaden över hela Sverige.
Under det gångna året har många av aktiviteterna varit digitala, men redan nu ser man en stark längtan ut i det verkliga livet, där man samtidigt söker inspiration till nya saker att hitta på:
– Upptäckarlusten är stor, och vi har under våren sett planering för tulpansafari, cykelturer, vandringar och vårfikor. Givetvis i enlighet med rådande begränsningar, säger Christian Altenius.
– Många av de här aktiviteterna, som ofta genomförs i det publika rummet, skulle med lätthet kunnat fångas upp av exempelvis en konferensanläggning som står tom på helgerna och som med sina vackra miljöer skulle kunna locka till picknick eller quizpromenad, säger Christian Altenius.
Det gångna året av distansarbete har visat oss hur viktiga de sociala inslagen i vår arbetsvardag faktiskt är, för vår effektivitet, produktivitet och trivsel, varför Christian tror att företagskunderna kommer att efterfråga inslag av mer social karaktär under sina event:
– Här har helt klart branschen en chans till nya grepp för att boosta samhörighet och social gemenskap. Vad skulle man t ex kunna göra över företagsgränserna? På konferens håller man sig gärna för sig själv, men jag tror att många företag skulle uppskatta sociala aktiviteter på tvärs mellan de olika grupperna. Med allt vad det skulle kunna innebära av möjligheter till synergier och samverkan, avslutar Christian Altenius.
Om företagaren och föreläsaren Christian Altenius:
Engagerad som engagerande samhällsentreprenör och ensamhetsförebyggare, som med Ängelholm som bas och Skandinavien som arena talar passionerat kring tillväxt, social innovation och hållbarhet ur en mångfald av perspektiv.