Det visar en färsk rapport från Upplevelseinstitutet, beställd av Kristianstads kommun och Event in Skåne.
– Evenemang är en generator för tillväxt samtidigt som det skapar trivsel och stärker stoltheten bland invånarna. Rapporten bekräftar att vi i Kristianstad är på helt rätt väg när vi satsar på att attrahera fler, större och bättre evenemang till Kristianstad, säger Pernilla Blixt, näringslivschef vid Kristianstad kommun.
100 000 turister till eventen
Över 100 000 turister lockades till Kristianstad i samband med de åtta största evenemangen under året. Åhus Beachhandboll hamnade i topp bland de evenemang som har omsatt mest i form av logi, boende och konsumtion.
– Kristianstad är en sann inspiration och förebild för andra kommuner som vill ligga i framkant när det kommer till att låta eventen vara en katalysator för destinationsutveckling, ökade skatteintäkter och attraktivitet. Vi är otroligt glada för de fina resultat som Kristianstad uppvisar och hoppas att fler kommuner i Skåne följer efter, säger Pehr Palm, vd på Event in Skåne.
Studie om turismekonomiska effekter
Syftet med rapporten från Upplevelseinstitutet är att uppskatta de turismekonomiska effekterna som tillförs Kristianstadsregionen med anledning av de event som ägde rum under 2018. Studien, som har tagits fram i samarbete med Event in Skåne, har tagit sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum, om det inte vore för eventet i sig.
Skatteeffekten är beräknad, utifrån schablonmodeller, på den omsättning som skapas i form av försäljning, produktion av varor och de löner till arbetskraft som genereras i samband med eventen.