
Hallå där… Tom Englén, kundansvarig projektledare på Heja!
Kan du berätta om ett spännande evenemang ni genomfört?
– Change the game, en aktivitets och utbildningsdag för barn, föräldrar och ideella ledare.
Vad är syfte och mål med eventet?
– Change the Game grundades 2014 och syftar till att få barn och unga att röra mer på sig. De som står bakom Change the game är grundaren Balticgruppen i samverkan med i första hand Idrottshögskolan vid Umeå universitet, SISU Idrottsutbildarna och Umeå kommun. Change the game vill förändra synen på vad som motiverar barn och unga till aktiva liv så att de får samma rätt till rörelse och därmed samma förutsättningar att må bra och prestera bra. Det gör vi genom att arrangera aktiviteter, utbildningar och nätverksträffar så att samhällen kan starta och fortsätta resan för att bli rörelserika. Vi ville öka kännedom om begreppet rörelserikedom som är ett nytt koncept och perspektiv på hur barn kan öka sin lust, förmåga och möjlighet att idrotta och röra på sig.

Vad var den största utmaningen med eventet?
– Att få de vuxna att förstå rörelserikedom, vilka delar konceptet består av och att det inte är samma sak som att vara fysiskt aktiv eller vältränad. Under aktivitetsdagen som lockade många besökare så fick barn testa på nya aktiviteter och göra den utmanande rörelsebanan ”Stjärnjakten”. Det sprudlade av rörelseglädje samtidigt som vi skulle förmedla budskapet om rörelserikedom, säger Tom Englén och fortsätter:
– Vi arrangerade korta föredrag, ”pep-talks”, på en scen som integrerades med ytorna för barnens testa-på-aktiviteter. Det ökade tillgängligheten för föräldrarna och deras möjlighet att uppleva barnens aktiviteter samtidigt som de kunde lyssna en stund på ledande experter om ”physical literacy”. Budskap om physical literacy förmedlades alltid vid all annan kommunikation inför, under och efter eventet.
Vilket moment gav en wow-effekt?
– Tusentals barn som svettades och stortrivdes av att utforska massor av idrotter och rörelseutmaningar samtidigt som de föräldrar och ledare diskuterade insikter och verktyg om hur de ska få barnen att idrotta och röra på sig.
Hur många besökare hade ni?
– Det kom 4200 besökare.
Var besökarna nöjda?
– Besökarna var mycket nöjda och blev i hög grad ambassadörer. NPS (Net promotor score) blev +69 vilket är mycket högt (branschsnitt för event med fri entré är +35). Besökarnas gav generellt höga (över branschsnitt) betyg för de olika delarna av upplevelsen.

Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Det överträffade förväntningarna och vi börjar nu också i samhället, till exempel bland föreningar och i skolan, se tydliga resultat av att det börjar ske förändringar till det bättre. Förändringar som bidrar till att fler barn och unga kan komma i rörelse. 80 procent av besökarna tyckte att barns rörelserikedom är lika viktigt eller viktigare än deras läs- och skrivkunnighet.
Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– Börja designen av en upplevelse med att utgå från en riktigt meningsfull fråga som berör målgruppen!
Eventet lyckades kombinera underhållning med utbildning kring en för målgruppen angelägen utmaning. Det tror vi gynnar attraktionskraften i eventet och besökarnas benägenhet att inte bara återkomma utan att även rekommendera det till andra.