Finalen i Eurovision Song Contest i Stockholm lockade en stor andel internationella besökare och genererade intäkter på 263 miljoner kronor. Det blev en härlig musikfest runt om i staden och Stockholmarna blev ännu mer positiva till stora evenemang. Det visar undersökningar som Sweco genomfört på uppdrag av Stockholms stad.
Ett av målen med evenemanget var att få Stockholmarna att känna sig delaktiga genom arrangemang i Kungsträdgården, på Skeppsbron och utvalda platser i staden under vinjetten ”i dina kvarter”. Evenemangen fick goda betyg av Stockholmarna där nio av tio tyckte att evenemangen var bra eller mycket bra.
– Det är glädjande att se att besökarna uppfattade Stockholm som öppet, välkomnande, innovativt och präglat av mångfald och alla människors lika värde. Det gör mig övertygad om evenemangens betydelse i visionen om en stad för alla, säger Karin Wanngård (S) finansborgarråd i Stockholms stad i ett pressmeddelande.
Föreställningarna i Globenområdet attraherade 38 000 unika besökare. Utöver dessa tillkommer delegationerna och media samt besökare till evenemangen i staden. 7 av 10 biljettköpare var tillresta besökare, hälften av dem internationella.
– Analysen visar vilken enorm spinn-off som ett internationellt evenemang ger staden. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader – de är av stor betydelse för bilden av Stockholm, samt utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Jesper Ackinger, vice vd Stockholm Business Region.
Korta fakta om evenemanget
• Besökarna stannade 5,2 dagar i genomsnitt och spenderade 2141 kronor per dygn.
• Sammanlagt skrevs 54 026 artiklar och 149 150 i sociala kanaler om Stockholm kopplat till evenemanget.
• Räckvidden på 61,2 miljarder motsvaras av att varenda människa i hela världen hörde talas om Stockholms Eurovisionvärdskap drygt 8 gånger, eller som om varje Europé hört motsvarande 83,5 gånger.
• Nio av tio uppfattade Stockholm som öppet och välkomnande. Åtta av tio uppfattade Stockholm som innovativt och präglat av mångfald.