Placebranders Day är en inspirationsdag för personer som jobbar på eller med kommuner, destinationsbolag och regioner med frågor som handlar om att locka fler människor till en plats. Under dagen avhandlas senaste trenderna inom att attrahera besökare, invånare och investeringar.
Världens främsta expert inom Place Branding
På kvällen koras Sveriges främsta platsmarknadsförare. Placebrander of the Year premierar sedan 2013 imponerande insatser inom platsmarknadsföring och Skellefteå har under flera år varit med bland finalisterna. Juryn består av några av Sveriges, och faktiskt världens, främsta experter inom platsattraktion. Simon Anholt från England är en av jurymedlemmarna och han har myntat begreppet ”Nation Brand” och rådgivit statschefer och regeringschefer i över 60 länder.
Tidigare har Placebranders Day arrangerats i Jönköping, Åre, Stockholm, Växjö, Norrköping och Värnamo. På berömda destinationer som Copperhill Mountain Lodge och PM&Vänner.
Skellefteå inspirerar andra platser
– Att nu välja Skellefteå känns helrätt. Det finns så otroligt mycket att lära av den resa som görs i Skellefteå kring etableringen av Northvolt, säger Helena Nordström, VD på Placebrander.
Runt 100 gäster väntas. I samband med eventet kommer det att arrangeras visning av Skellefteå och den platsutveckling som sker.
– Det är så roligt att Placebranders Day hålls i Skellefteå. Det är en etablerad mötesplats för branschen så det är ett fint kvitto på att vi gör bra saker i Skellefteå, säger Helena Renström, marknadschef Skellefteå kommun.