Hallå där… Jonas Wilson Stoltz, Projektledare Hx-festivalen i Helsingborg (Festivalgeneral). Jonas är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Government to Citizens. Vi på Eventeffect ställde några frågor till honom om vem han är och hur han jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en glad Helsingborgare som jobbar med evenemang. Jag har tidigare jobbat professionellt som musiker. Idag är jag anställd som projektledare på Helsingborg Arena och Scen AB vars ägare är Helsingborg Stad. Jag är 35 år gammal och älskar utmaningar.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
– Jag har varit delaktig i b.la. Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero, 600 årsjubiléet i Landskrona (2013), Ett gäng Landskronakarnevaler, 3 kungliga besök i olika sammanhang b.la. 150 årsjubiléet på Sofiero 2016. Jag har varit projektledare för b.la. Helsingborgs insats i vandringsevenemanget – ”Eurorando” – samt för nyinvigningen av Olympia i Helsingborg. Jag jobbade även ett tag med ett projekt för äldreomsorgen i Landskrona som handlade om att öka aktivitetsutbudet för brukare runt om på stadens egna boenden. Detta projekt blev så lyckat att staden befäste detta i deras ordinarie verksamhet. I nuvarande roll så är jag projektledare för Helsingborgs egna stadsfestival, Hx.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
– Just nu så bär jag en otrolig stolthet för mitt fantastiska team och kollegor på HASAB (Helsingborg Arena och Scen AB). Lite extra för festivalteamets grund, Daniel, Camilla och Elina som trodde på mig detta året med att trampa ny mark i samband med pandemin. Dom är grunden i teamet som växer efterhand fantastiska människor och ”do:ers”. Mina chefer stöttade och coachade på bästa vis och jag kände verkligen det som att dörren öppnades med fullt stöd. Det gör mig extra stolt. Som grädde på moset så lyckades vi dessutom.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
– Största utmaningen är att bidra till att försöka hålla den totala gruppdynamiken intakt. Dvs – att inte bidra till känslan av ”en grupp i gruppen”. Festivalen har sin organisation men kollegerna i den organisationen har även andra åtaganden och roller inom bolaget. Festivalen är ett av många projekt som HASAB producerar/medverkar i. Därför har vi högt i tak men att vi tydligt försöker motverka exkludering internt. Eller känslan av det rättare sagt. Jag personligen jobbar mycket med ”Vi” och inte ”Jag, ni eller dom”.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
– Ja, vi jobbar alltid med mål och syfte men även indelat i kortsiktiga och långsiktiga mål. Vi försöker alltid att revidera och gå igenom projektplanen år för år för att fånga upp omvärldsbevakning men också potentiellt nya trender överlag och det även i att mäta mål. Vi mäter genom att följa upp, alltid producera slutrapport samt genom en utvärdering som besökarna får svara på.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
– Vi sköter mycket själv – såsom idégenerering, säkerhets – och logistikplanering, marknadsföring och kommunikation och vi bemannar alltid kansliet och leder detta arbetet före, under och efter. Vi tar hjälp när det kommer till säkerhetsbemanning, bemanning överlag, teknik (och bild), producent, matbespisning mm.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
– Vi jobbar starkt med en miljöplan tillsammans med ett av stadens andra bolag, NSR (Nordvästra Skånes Renhållningsverk), årligen i den fysiska festivalen. Vi försöker påverka källsortering och noga utvalda inköp med upphandlade leverantörer. Denna miljöpolicy som vi tar fram, förmedlas också i samtliga avtal till krögare, marknadsförsäljare, leverantörer mfl.
CSR jobbar vi med så tillvida att vi strikt jobbar efter tesen ”Ingen ska ha ont i magen” – dvs – stress, högt tryck mm kan förekomma men att vi alltid har högt i tak och är villiga att hjälpas åt om det kräver. Vi har ingen prestige i att flagga för hjälp. Vi har också sedan ett par år tillbaka jobbat i skift så att ingen i organisationen behöver jobba 14, 15 timmars pass som en festival kan innebära. Vi har alltid det som vi kallar för ”2:or” inne som kan gå in och avlasta och stötta i resp. ansvarsfunktion. Detta har vi sett resultat på. Man är helt enkelt inte slutkörd efteråt. Vi tolererar inga trakasserier överhuvudtaget. Varken internt eller externt. Vi lägger stort fokus vid trygghetsarbetet. Man ska känna sig välkommen och trygg när man jobbar på eller besöker festivalen.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
– 2020 kom med en stor utmaning – covid-19. Eftersom Hx-festivalen är det projekt jag arbetar med så handlade frågorna för mig direkt om – ”Hur kan vi bevara alla de arbetstillfällen som festivalen inbringar?”. ”Hur kan vi bevara föreningsengagemang och alla artistbokningar?”. Det var då, efter många tankar, som idén föddes till att skapa en digital stadsfestival. Sveriges första. Drygt 12 veckor fick vi på oss från det att uppdragsgivarna, dvs Helsingborg stad, godkände och gav tummen upp.
Vi gjorde som man inte brukar. Vi började tänka utformning och genomförande på ett annat sätt än vad man gör i en fysisk stadsfestival. Vi började identifiera nya sätt för hur beteendet hos besökare digitalt fungerar jämfört med fysiskt. Helt plötsligt skapas också material som går att upplevas igen efter själva ”live”-delen vilket gör att festivalen pågår längre. Vi upptäckte också att vi får en helt ny vinkel på tillgänglighetsanpassning och att man som besökare kan besöka festivalen vart man än är i världen. Vilket vi också ser är sant i slutrapporten.
Men som kort svar på frågan så skulle jag nog vilja svara ”Öppenhet” och att försöka tänka kring ”Att göra som man inte brukar”. Då smyger sig innovationen in.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
– Fortfarande ser jag pandemin som en utmaning. Men jag ser också det svårt att göra en copy/paste på Hx-festivalen i den skepnad som blev för 2020. Utmaningen nu är att möta de erfarenheter vi samlat på oss digitalt mot publiken och besökarnas förväntningar och faktiska upplevelse… så klart efter rådande restriktioner och rekommendationer.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI