Niklas Åström, vd på Koncept och Event var på plats i Barcelona när världsmässan IBTM gick av stapeln.
Kan du berätta om ert engagemang på IBTM?
– Det var första gången vi var med på IBTM, vi blev inbjudna som hosted buyer av DMC’n Liberty och av deras Sverige-representant Gerald Amoudruz. Så för vår det var allting nytt. En helt fantastisk mässa både ur ett nätverksperspektiv men också rent upplevelsemässigt, säger Niklas Åström och fortsätter:
– Mässan bygger mycket på just möten och nätverkande. Jag och min kollega Viktor var på plats och vi hade 13 förinbokade möten per dag. Allt kom genom en ganska omfattande registreringsprocess som fungerade lite som en dejtingsite när vi som köpare fick önska vilka vi ville träffa. Dessutom var det otroligt inspirerande att se hela byggnationen som var väldigt ambitiös. Grym teknik, bra mat och dryck, helt enkelt väldigt genomtänkt.
![ibtm barcelona “För oss handlade det om att nätverka och hitta nya leverantörer”](https://eventeffect.se/wp-content/uploads/2019/11/ibtm-barcelona-700x300.jpg)
Vad fick man inte missa?
– Det är svårt att säga vad som inte fick missas, jag tror alla deltagare hade väldigt olika ambitioner och syften med sina besök så det är nog ganska individuellt, men något som jag verkligen skulle rekommendera alla framtida besökare att göra så är det att stanna kvar på minglet dag två.
– Då alla montrar förvandlades till små partyn men väldigt häftiga underhållningskoncept, såklart lokala för de olika destinationerna. Alltifrån säckpipor till liveband och en ice-bar.
![ibtm2 “För oss handlade det om att nätverka och hitta nya leverantörer”](https://eventeffect.se/wp-content/uploads/2019/11/ibtm2-700x300.jpg)
Vad var målet med er medverkan?
– Vi har under ganska många år legat lågt när det kommer till utlandsarrangemang, det har varit fullt medvetet. För ungefär ett år sedan började vi utforma ett koncept som nu är i rullning och vi har nu genomfört ett gäng resor och i vår kommer vi igång på riktigt, då har vi några riktigt stora konferensresor inbokade, säger Niklas Åström och fortsätter:
– Så för oss handlade det väldigt mycket om att nätverka, hitta spännande leverantörer, bli inspirerade och utvecklas inom området. Resor kan vara ganska snårigt med olika villkor, skatteregler och så vidare. Så man behöver veta vad man håller på med. Jag känner verkligen att vi fick väldigt mycket ut av besöket. Vi kommer hem laddade med en helt annan erfarenhet än innan.
![ibtm5 “För oss handlade det om att nätverka och hitta nya leverantörer”](https://eventeffect.se/wp-content/uploads/2019/11/ibtm5-700x300.jpg)
Kommer ni åka ner till IBTM igen?
– Det kommer vi absolut göra. Vi lärde oss väldigt mycket om själva processen i år och det är mycket vi kommer göra annorlunda till nästa år. Speciellt när det kommer till processen inför mässan, när vi planerar våra möten, säger Niklas Åström och fortsätter:
– Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka, även fast det var kanon i år så tror jag verkligen att vi kommer tycka att det ger ännu mer nästa gång.