Avtalet mellan arrangören, AAE (Association of Association Executives) och de tre svenska motsvarigheterna undertecknades den svenska montern på IBTM i Barcelona. Därmed avslutades en anbudsprocess som har pågått i flera år.
– Detta är ett spännande ögonblick och en stor framgång för oss. AAE:s medlemmar representerar över 9 000 möten per år så det är en mycket inflytelserik grupp. Göteborg har under årens lopp skaffat sig ett mycket gott rykte som mötesstad, och vår förhoppning är att alla ska få uppleva vad staden har att erbjuda, säger Annika Hallman, chef för Göteborg & Co Möten.
Framgångarna beror till stor del på förmågan att samarbeta med kunder, hotell, restauranger, industri och den akademiska världen. Detta är något som uppskattas mycket av besökande organisationer.
Arbetat hårt för att göra affären
– I tre års tid har vi arbetat hårt för att övertyga arrangörerna. Vi är väldigt glada att Associations World Congress kommer att hållas i hjärtat av Skandinavien, säger Per Ankaer, försäljningschef på MCI Nordics.
Göteborg har de senaste åren tagit upp kampen med de europeiska huvudstäderna om titeln mest attraktiva mötesstad. Förutom faktorer som ett innovativt näringsliv, en kunskapsintensiv akademi och ett tydligt hållbarhetsfokus har staden dessutom den perfekta storleken, med såväl nöjen och god mat som vacker natur inom bekvämt gångavstånd.
Svenska Mässan expanderar
Nyligen presenterades den tredje delen av Svenska Mässans expansionsplaner. Planerna omfattar utbyggda entréer, flexibla mötes- och eventytor samt ökad hotellkapacitet. Målet för 2030 är en total hotellkapacitet på cirka 2 000 rum.
– Anledningen till att vi expanderar är att det finns en stor efterfrågan från internationella organisationer. Vår vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats. Att få välkomna Associations World Congress är ett stort steg framåt för oss när det gäller att sätta Göteborg på kartan, säger Malin Erlandsson, Director of Association Sales på Svenska Mässan.