Vid årets möbelmässa i Stockholm bjöd Kinnarps in sina besökare till att delta i ett arkitektoniskt monument. Ett monument som firar företagets 75-åriga historia, nutid och framtid. Det är en semitransparent konstruktion, där man visar upp sina produkter och tjänster på ett nytt sätt.
Årets Creative Director av Kinnarps monter är Johan Ronnestam – en innovatör, entreprenör och erfaren varumärkesexpert. I framtagandet av montern samarbetade han med Björn Förstberg och Mikael Ling från Förstberg Ling, en arkitekt- och designbyrå i Malmö med erfarenhet av både arkitektur och inredning.
– När vi först började arbeta med att skapa Kinnarps monter för Stockholm Furniture & Light Fair, ägnade vi mycket tid till att diskutera den moderna arbetsplatsen. På vilket sätt vill man arbeta i framtiden, vad är egentligen en arbetsplats och hur kan Kinnarps bidra till en bättre arbetsmiljö för människor? Teknologin har på många sätt förändrat förutsättningarna för företag och organisationer. I framtiden blir det allt svårare att attrahera rätt talanger, berättar Johan Ronnestam och fortsätter:
– Det kommer handla om att skapa ett öppet arbetsklimat där människor kan samverka, dela idéer och växa tillsammans. Här har Kinnarps, precis som arkitekter och inredningsdesigners, ett stort ansvar. Vi ville reflektera transparensen med vårt monterkoncept. Vi kände tidigt att vi ville skapa en öppen miljö, samtidigt som vi ändå ville stänga miljön tillräckligt för att skapa nyfikenhet hos människor som passerade montern. Resultatet blev en semi-transparent montern där besökaren ser rakt igenom hela montern. Man skulle inte kunna gå förbi utan att vilja gå in och utforska montern. Väl inne ville vi skapa starka upplevelser, väl grundade i den nya varumärkesplattformen som jag under våren arbetat fram tillsammans med Kinnarps.
– Vi förflyttade upplevelsen från enskilda produkter till en helhetsupplevelse där monters arkitektur, de monokroma produkterna, 75 års-utställningen, föreläsningar samt mat och dryck tillsammans bjöd besökaren på en varumärkesupplevelse. Vi fokuserade helt enkelt på att skapa en stark upplevelse istället för att bara ställa ut möbler.
– Utmaningen är alltid att hitta ett eget differentierande spår. Jag tror vi kommer se allt fler lösningar där tekniska material och konstruktioner utgör en stor del av monterupplevelsen. I takt med digitaliseringen kommer vi troligen se mer analoga montrar eftersom vi söker fristäder från teknik. För några år sedan var det enkelt att briljera med virtuella världar och digitala skärmar. Nu går vi mot äkta material, strukturer och noga genomtänkta upplevelser.