1. Avslappnad lyx
Istället för rum i guld består lyxen i exklusivt anpassade aktiviteter och upplevelser. Dagens lyxkonsument har samma ekonomiska möjligheter som sina föregångare, men väljer att använda dem på nya erfarenheter, snarare än på materiella ting. Detta märks inte minst då vi ser en växande marknad för uthyrning av privata lyxbostäder, där gästerna kan njuta av ett unikt boende i avskildhet medan de alltjämt tar del av klassisk hotellservice som städning, matlagning och annan vip-behandling.
2. Personifierade tjänster
I dagens konkurrensutsatta besöksnäring är det viktigt för hotellen att kunna ge sina gäster en personanpassad vistelse. Fler resenärer väljer hotell baserat på tidigare gästers betygsättningar på olika resesajter, och det blir därför viktigare för hotell och hotellkedjor att just deras hotellupplevelse faller gästen i smaken. Under det kommande året kommer vi att se en ökad användning av plattformar som CRS, mobilappar och lojalitetsprogram som hjälper hotellen att rikta personifierade erbjudanden.
3. Smarta hotellrum
Vi ser allt fler tjänster och produkter som anpassar hotellens erbjudande till gästerna. Nu börjar vi även se utvecklingen av hotellrum som på egen anpassar sig efter vem som bor där. Anslutna rum som genom röststyrning eller en multikontroll kan justera bland annat ljus, ljud och temperatur är på stark framfart.
4. Välbefinnande
Marknaden för välbefinnande utgör idag närmare 3,7 biljoner dollar. Och i en värld där allt går snabbare, där människor ständigt är på språng och där alla är anslutna till outtröttlig teknologi – där behövs också själslig vila. För dagens resenärer är den dagliga stressen påtaglig och de ser resan som en möjlighet att ”stänga av”.
5. Chattrobotar
Restauranger. Barer. Shopping. De flesta städer är fulla av dolda pärlor som få turister någonsin hör talas om eller ser skymten av. Som besökare är det ofta svårt att veta vad som är genuint för den stad där man befinner sig. Med hjälp av automatiserade realtidslösningar med snabbmeddelanden, så kallade chatbots, kan resenärer få hjälp med att välja boende och planera aktiviteter för sin resa. Allt som krävs är att ställa frågor i chattforum som Facebook och Messenger.
6. Hållbart resande
I takt med att målgruppen Millennials blir äldre och mer köpkraftiga ökar också betydelsen av hållbara erbjudanden från besöksnäringen. En allt större del av dagens resenärer vill skapa mening genom sitt resande och samtidigt försäkra sig om att man lämnar ett minimalt avtryck på miljön. Gästerna förväntar sig att hotellet driver en hållbar verksamhet och ser gärna att de är engagerade i sociala och miljörelaterade projekt i närområdet.
7. Bleasure Travelling
I takt med att gränsen mellan yrkesliv och privatliv blir alltmer suddig har också affärsresenärens förväntningar på tjänsteresor förändrats. Det så kallade ”bleasure”-resandet har varit på stark framfart under de senaste åren och marknaden för dessa resenärer kommer att nå nya nivåer under 2018. Denna typ av resenär blandar nytta med nöje och ser till att få ut så mycket som möjligt av tjänsteresan, även utanför fullspäckade mötesscheman.