IRM kan efter senaste kvartalsrapporten konstatera att det blir ännu ett rekordår gällande medieinvesteringar, med en tillväxt på 6 procent.
Omsättningen uppgick till 34,9 miljarder kronor, och därmed lyckades marknaden omsätta mer än det tidigare rekordåret 2015.
– Vi får gå tillbaka till återhämtningen efter krisen 2009 för att finna en tillväxt på dessa nivåer. 2016 har verkligen varit ett rekordår för medieinvesteringar, säger Madeleine Thor, vd på IRM i ett pressmeddelande.
De digitala medierna går kraftigt framåt och uppgår till 21 procent, relativt 2015. De omsätter just nu 15,7 miljarder kronor och står för 45 procent av medieinvesteringarna. Den snabbaste tillväxten finner vi hos sökordsmarknadsföring, sociala nätverk och webb-tv. Även utomhusreklam, radio och bio lyckades bra under året och nådde nya rekord.
Ett starkt andra halvår bidrog till årets rekordomsättning. En av förklaringarna till det starka halvåret är att TV-investeringen noterade positiv tillväxt under perioden. Därutöver accelererade tillväxten inom de digitala kategorierna och utomhusreklam.
– Vi trodde att 2016 skulle bli ett mycket bra år för medieinvesteringarna, men vi får tillstå att året överträffar våra förväntningar. IRM ser positivt på marknadsutvecklingen även under 2017, mer om det i IRM:s kommande prognos som publiceras i mars, avslutar Madeleine Thor.