Några snabba frågor till Heléne om mässan
Varför gör ni denna satsning?
Då vi själva verkat i stort sett hela vårt liv i mötesindustrin och ser hur den blöder nu ville vi göra något. Efter samtal med Trippus, som har den tekniska plattformen, där de berättade om alla fördelar med en virtuell mässa. Efter det bestämde vi oss för att göra detta tillsammans med Trippus.
Vad kommer man uppleva på mässan?
Vi kommer erbjuda ett tillfälle där man kan:
- Boka one to one möten med utställare från hela mötesindustrin.
- Gå på olika visningar, av mötesanläggningar, under samma dag.
- Träffa föreläsare, utbildare, teknikleverantörer och kunskapsföretag.
- Klicka runt i de olika montrarna och ta del av filmer och kunskap.
- Ta del av demos av olika tekniska hjälpmedel inom möten.
- Möjlighet att chatta med utställare alternativt träffa dem virtuellt.
Vad är fördelarna med en digital mässa?
Fler har möjlighet att besöka den. De behöver inte resa, bo på hotell (vilket i sig kan vara trevligt), dvs det blir billigare. Du hinner dessutom som besökare med att ta del av fler montrar. Du bestämmer själv att gå in i de montrar du vill gå in i. Väl i montern bestämmer du om du bara vill ta del av det som utställaren lagt upp i form av filmer, information, utbud, erbjudanden etc eller klicka på en länk och komma in i den fysiska montern som utställaren har hos sig och är bemannad.
Vad ser du som fördelarna för utställarna?
Det blir fler besökare visar Trippus erfarenhet. Besökarna besöker dessutom fler montrar i en virtuell mässa än en traditionell. Där känner jag igen mig, i traditionella mässor blir jag introvert och orkar inte gå in i speciellt många montrar, hamnar gärna där jag redan känner någon. Här äger jag ”klickandet” på ett annat sätt.
Branschen blöder, kommer ni få utställare?
Ja, men jag tror inte denna investering som avgör. Däremot behöver vi alla sälja inför 2021 och försöka komma tillbaka. Detta är ett bra tillfälle. Mötesbokare och de som köper mötestjänster har heller inte fått träffa leverantörer under året och här erbjuder vi denna möjlighet. Redan efter en vecka så har vi över 20 utställare och det är över förväntan. Det är både stora och små mötesanläggningar, stora och små teknikleverantörer, föreläsare, förmedlare och andra mötesaktörer.
Till sist, törs du gissa på hur många besökare ni kommer få?
Jag har svårt att gissa, men Trippus som är erfarna när det gäller digitala mässor tror inte på mindre än 2000 besökare. Vi gjorde ett utskick i veckan och fick direkt över 100 bokade besökare. 7 veckor innan, det var över förväntan!